21. desember: Strull, musikk og digitale tjenester

Jeg sier som Kate Bush i en av mine favorittsanger: "December will be magic again".

Det er noe spesielt med tiden før jul. Værtemperaturen er (forhåpentligvis) blitt kaldere, det snør og det mørkner ute. Elsker å kose meg inne med musikk, film, et tidsskrift, en bok, hobbyaktiviteter eller å bake noe godt til jul.
Ikke det at det bakes så mye, men Strull er en av de småkakene som er en gjenganger hos Casa Siri.

Det tar litt tid, men det er få ingredienser, de blir knasende sprø og smaker så utrolig godt. Nydelig å spise alene sammen med noe godt i glasset, eller supre som tilbehør til is eller f.eks. multekrem for de som liker det.

Mens jeg lager røra og venter på at den skal svelle hører jeg på noen av mine desember-favoritter:

December will be magic again. Don't miss the brightest star. Kiss under mistletoe. I want to hear you laugh. Don't let the mystery go now. Kate Bush. December will be magic again

Oppskrift på Strull

2 1/2 dl kremfløte eller seterrømme
100 g sukker
120 g hvetemel
1/2 dl kaldt vann

Jeg lager mine Strull men seterrømme. Det er så godt med den litt syrlige smaken.

1. Visp kremfløte og sukker. Rør inn siktet mel og kaldt vann. La røren svelle i 30 minutter før steking

2. Stek i krumkakejern og form til strull med en pinne, bruk gjerne baksiden av en sleiv.
Rull strullen i det du tar den ut av jernet, ellers stivner den.
Det går fint å forme Strullen ved å rulle den sammen med henda også - det gjør jeg.

3. Oppbevar i tett boks.

268610468 182808704004338 6720344606076366892 N

Plutselig er det tid for steking!
Det tar litt tid å steke opp røra, men dette er en superfin stund å bruke til:

- å lese eller høre på en bok som er lånt på biblioteket eller via Bookbites-appen - f.eks. nydelige Stargate av Ingvild H. Rishøi.

- å høre på en podcast. Lyttemulighetene er enorme! Noen av mine favoritter er:

- å lese et av mine favorittblader: Frankie, Empire, The New York review of books, Mollie makes, The simple things, Mojo. Alle disse og tusenvis flere finner du i Pressreader.

- å se en film fra Filmoteket. Vet du at du har tilgang til mengder med kvalitetsfilmer og dokumentarer via lånekortet ditt? Tjenesten krever at du har nasjonalt lånekort, men det ordner vi raskt hvis du tar kontakt med biblioteket.

Velbekomme! Nå håper jeg du har fått fylt opp både kropp og sjel. Ha en riktig god jul!

268961857 936638937248592 1582256146844555084 N