22.desember: Dekk et hyggelig julebord

Her på biblioteket er det alltid Elisabeth som sørger for å lage et vakkert julebord når personalet skal ha sin årlige julelunsj. I år ble det ingen julelunsj her, men Elisabeth gir oss tips til hvordan vi kan pynte bordet hjemme.

For å dekke et hyggelig julebord trenger du egentlig ikke så mange ting: Bruk det du har - gå ut og klipp litt vintergrønt, finn frem noen kongler eller fine julekuler, så er mye gjort. Mine absolutte julefavoritter er dessuten papirstjerner, brettet av Rigmor på biblioteket: De er helt nydelige!

Slik gjør du det

Gå ut i hagen eller skogen og klipp litt einer, furu, gran, sypress eller kristtorn.

Du Trenger

Finn frem duken du vil bruke: Alt kan brukes her! Gjerne velour eller strie - det må ikke være hvit damask for å lage et fint bord. Jeg har lagt på en linduk i naturfarge.

Groent

Finn frem servietter, dine favoritt-julekuler, kongler og papirstjerner eller annen pynt du vil bruke og gjerne en juleblomst midt på bordet for å få et “senter” og litt høyde på pynten.  Du kan også bruke en liten sypress i potte i stedet.

Utstyr

Plasser potte med blomst (evt. sypress) midt på bordet og legg kvister med vintergrønt utover - hold deg til en akse sånn ca. midt på bordet og la kvistene peke vekk fra potta.

Blomst

Start å legge kuler og pynt litt “tilfeldig” utover sammen med det vintergrønne.

Midt

Fyll på med julepynt slik at det ser dekorativt ut.

Stjerner
Julepynt
Lys

Jeg fant også frem en gammel porselensnisse jeg hadde stående og fylte på med lysestaker og stearinlys i ulike farger. Du kan fint bruke det du har av telysestaker og andre staker med hvite eller fargede lys - det blir fint uansett!

Nisse

Dekk på med glass, bestikk og tallerkener og fullfør med noen hyggelige servietter.

Tallerkner

Bordet er ferdig dekket og du kan ønske gjestene dine velkommen til hyggelig jule- eller nyttårsfeiring!

Url format not supported.

GOD JUL!

hilsen Elisabeth

Tips på tampen:
Bruk gjerne få farger, eller en del naturtoner - da får du et roligere inntrykk av borddekkingen;-)