Bokanbefaling: En flue fløy av Sondre Lerche og Victoria Sandøy

Denne supre bildeboka om en liten flue viser at alle kan lage musikk, og at det aller fineste er å spille sammen.

Boktips Fra Helga (3)

Og alle kan få spille med for i musikken kan alt skje.

En flue fløy

En liten redd flue flyr mellom hustakene i en by og redder seg så vidt det er fra fluesmekkeren. Flua flakser svimmel rundt, men så hører den plutselig lyden av noe. Lyden av musikk! Den oppdager en gjeng med dyr som spiller på forskjellige instrumenter. Det er rett og slett et musikkorps med ulike musikanter. Flua surrer rundt og forstyrrer dem. Hun havner til slutt oppi det største instrumentet, og der blir hun kjent med en annen liten fyr. Sammen lager de musikk, for musikken kjenner ingen grenser.

Sondre Lerche kan mer enn å skape og framføre sin egen musikk. I denne bildeboka bruker han et korps for å vise gleden ved å lage musikk sammen, og at uansett bakgrunn kan du lære å spille et instrument hvis du er villig til å øve. Siden rytme er en viktig del av all musikk passer det bra at teksten er på rim. For de som vil lære om de forskjellige instrumentene er det en oversikt helt bakerst i boka. Det kan også være morsomt å finne ut hva hvert enkelt dyr spiller.

Victoria Sandøy har laget de fine illustrasjonene. På forsiden ser vi flua og deler av korpset, og gjennom hele boka varierer hun perspektivet. Vi ser både flua og korpset på avstand og helt nært, og det skaper en egen rytme gjennom boka. Alle dyrene har sin egen personlighet og er i naturtro farger. Ellers er det røde uniformer og mye fargeglede. Favorittbildet mitt viser musikkpaviljongen i byens park der korpset står og spiller, mens månen lyser og lager en helt spesiell blå stemning.

Kanskje du får lyst til å spille et instrument etter å ha lest denne boka?

Lerche og Sandøy har også laget denne bildeboka sammen:

Andre bildebøker om musikk

Andre bildebøker på rim