Boktips: Alvins første turdag av Ellen Karlsson og Laura Di Francesco

Bli med Alvin på tur til lekeparken!

Design Uten Navn 2023 04 21T144316.299

Alvin er en liten, blå hund som nettopp har begynt i barnehagen. De andre dyrene han går sammen med heter Mai, Max, Sara og Alma, og de er litt eldre enn Alvin. Barnehageonkelen Pelle er en stor, trygg elefant som passer på alle. I dag skal hele barnehagen på tur. Det er ikke rart at Alvin er litt spent, for han skal på tur for aller første gang.

Mai, Max, Sara og Alma vet at det er viktig å ha på seg varme klær og refleksvest, sånn at de synes i trafikken. De vet også hva de har lyst til å gjøre når de kommer frem til lekeparken. Alt er nytt for Alvin, så han vil verken prøve sklia, sykkelhuska eller taubanen. Ingenting kjennes gøy, og han blir lei seg. Hva er det Alvin vil, og kan de andre dyrene hjelpe ham?

Alvins første turdag er den tredje boka i bildebokserien Barnehagevenner av Ellen Karlsson og Laura Di Francesco. Som serietittelen viser henter de historiene sine fra barnehagemiljø. Bøkene er enkle, men rommer likevel mye. I denne boka tar forfatteren utgangspunkt i en vanlig turdag i barnehagen, men siden Alvin ikke har vært på tur før er det mye nytt han skal lære seg. Både praktisk, følelsesmessig og sosialt.

Illustrasjonene til Laura Di Francesco er fargerike. Hun har skapt et trygt og positivt miljø og har valgt å presentere alle i barnehagen som ulike dyr. Det er likevel lett for barna å identifisere seg med dyrene og forstå hva hvert enkelt av dem føler. Alvin er som nevnt en blå hund, mens Mai er en gul katt. Max har skikkelse som en grønn frosk, Sara som en brun bjørn og Alma som en rosa kanin. De ulike dyrene viser mangfoldet i barnehagen, og illustratøren boltrer seg i diverse sprelske fargekombinasjoner med prikker og striper på dyrenes klær. På hvert oppslag finnes det mange detaljer det går an å snakke om.

Anbefales av Helga

Hele serien passer bra for de minste, og de andre bøkene i serien Barnehagevenner kan også lånes på biblioteket