Boktips: Er det sant at av Kari Stai

Det hjelper å fortelle hverandre om vonde hemmeligheter, og kanskje kan du til og med få en ny venn!

Rakel våkner med et smil, for hun gleder seg til tegnetimen. Hun elsker nemlig å tegne med mange farger og er kruse-dull-full av ideer. Sammen med enhjørningkosedyret Horn drar hun til skolen i full fart. Men hun opplever at alle fargene forsvinner når vikarlæreren sier at de skal lage farsdagskort. Mens de andre i klassen tegner i vei, gjemmer Rakel seg under pulten. Hvorfor synes hun plutselig det er umulig å tegne, og hva gjør Mikal, den nye gutten i klassen, under pulten sin? Begge bærer på en hemmelighet, men kanskje de kan hjelpe hverandre? Og hva med vikarlæreren? Det viser seg at han også har en hemmelighet, noe han gruer seg til.

Bildeboka Er det sant at av Kari Stai er gjennomillustrert og består av 16 doble oppslag.

Biblioteksansatte Helga sitter i en stol. Hun smiler og ser inn i kameraet. I den ene hånden holder hun boka "Er det sant at" og i den andre hånda holder hun et  kosedyr, en enhjørning. Foto.

Halvparten av dem foregår under pultene til Rakel og Mikal. Først sitter de under hver sin pult, der er det ensomt, trangt og mørkt. Så graver Rakel en tunnel over til Mikal, og da endrer rommet under Mikals pult seg. Det blir til et sirkustelt, et fengsel og en regnbue. Stai bruker hele fargepaletten, og i hver illustrasjon finnes det små hint om hva som kommer til å skje på neste oppslag.

Stai har tatt tak i flere viktige temaer i denne bildeboka. Noen barn bærer på savn og vonde hemmeligheter, og hun viser at det som er vanskelig for Rakel og Mikal blir lettere å forholde seg til når de kan fortelle om det til hverandre. Begge barna savner en pappa, men av ulike årsaker. Både barn og voksne kan ha hemmeligheter, og derfor er det ekstra fint at Rakel og Mikal kan hjelpe læreren med hans hemmelighet og gi ham gode råd.

Anbefales av Helga

Andre bildebøker av Stai finnes også på biblioteket:

Sammen med Ingrid Storholmen har hun gitt ut godnattboka Mora som glemte at det var kveld.