Boktips: Hør`a dagbok av Amina Sewall

Denne boka er hylende morsom! Nå har også Riksteateret satt den opp som musikal.

Anansiwa er 12 år, hun er lei av å bli kalt Ananas så hun sier at vi kan kalle henne Nansi. Hun finner etter hvert ut at hun har duskesi, altså dysleksi, men hun er fast bestemt på at hun skal bli en farlig rapartist. Og er det noen som kan klare det er det denne jenta, hun har selvtillit som en dronning!

Boktips (14)

Å fleipe med språkvansker på denne måten er modig. Det kunne blitt feil, men jeg oppfatter det som stor humor med mye underliggende alvor. Vi er alle kjent med dager hvor håret absolutt ikke vil ligge som det skal. Nansi beskriver sitt eget hår på denne måten:

Wallahi. Selv om det er orkan, min håret stå stille som sjukk sta sau på min hodet.

Amina Sewell er fra Uganda. Det er nok derfor det fungere så bra at hun tuller med språkproblemene Nansi har.

Jeg er stor fan av selvironi og ler mye av egne tabber, det gjør også forfatteren av denne boka. I tillegg til å skrive bøker er forfatteren også artist, musiker, komponist, manusforfatter og skuespiller.

Anbefales av Eileen. Boka er utgitt på Aschehoug i 2020.