Boktips: Kalde klover av Ragnar Aalbu

Hvor langt er det mulig å nå ved å følge drømmene sine?

Den forrige bildeboka til Aalbu har tittelen Det suser i Sivert. Den foregår om sommeren med strandliv og bading. I Kalde klover er sommeren byttet ut med vinter, og vi møter det lille reinsdyret som bor i nord, men som drømmer om Syden. Han liker ikke kulde. Han fryser på klovene sine og vil bytte ut mose og lav med varme og iskrem. Syden er dessverre langt borte, og hvordan skal han komme seg dit? Han kan jo ikke fly som Rudolf, bestevennen til selveste julenissen!

Finnes det noen som kan hjelpe ham? I alle fall ikke Onkel Ingvar. Han er skikkelig negativ. Hva med fuglene? De fleste har reist sørover, men ugla er hjemme. Et flykurs med henne blir løsningen. Det er jammen ikke lett å lære seg noe nytt, så det lille reinsdyret må prøve igjen og igjen. Skal tro om han kommer seg til Syden?

Helga som jobber på biblioteket holder frem boka Kalde klover. Hun smiler, har langt lyst hår og karnevalsbriller med ører og reinsdyrhorn på. Foto.

Ragnar Aalbu både skriver og illustrerer bildebøkene sine, og alle bøkene hans har en humoristisk vri. Humoren finnes både i teksten og i bildene. Kalde klover har relativt lite tekst, og siden skrifttypen endrer seg etter hvem som snakker, er det enkelt å følge med.

Selve historien foregår ute i et vinterlig landskap med mye snø og himmel, og derfor har Aalbu valgt å bruke grunnfargene hvit og blå. På et par oppslag får vi imidlertid se det magiske, grønne nordlyset. En annen kontrastfarge er Rudolfs røde nese og julenissens drakt. Ellers er Aalbu en mester i å vise de ulike dyrenes følelser med få grep. Det blir dermed lett å identifisere seg med og ha sympati for det lille reinsdyret, og bokstavelig talt bli med på alle opp- og nedturene hans.

Boka viser at det er går an å komme langt hvis vi bare våger å følge drømmene våre, og at det hjelper å øve hvis vi vil oppnå noe.

Anbefales av Helga

Her er oversikten over bildebøkene Ragnar Aalbu har laget og som du kan låne på biblioteket: