Boktips: Mieko danser av Mariko Miyata-Jancey og Skinkeape

Mieko vil være den hun er, og i Mieko danser kan hun det!

Mieko danser

Mieko bor sammen med mamma, pappa og storesøsteren Sayaka, og hun elsker å danse. Mieko trives i kroppen sin, men synes at det lange, mørke håret er i veien. Hun liker heller ikke å ha på seg ballettdrakt og strømpebukse. Alt blir bedre når hun klipper håret kort og tar på seg fargerik T-skjorte og shorts.

På dansetreninga tror imidlertid den nye danselæreren at Mieko er en gutt, og han bestemmer at hun skal danse gutterollen. Det synes ikke hun er noe gøy. Men det har begynt en ny jente på dansinga også. Hun heter Sofia og har langt, lyst hår. Mieko liker henne skikkelig godt.

Helga som jobber på biblioteket står foran en gul vegg der det henger et stor hjerte laget av røde papirblomster. Hun smiler og ser inn i kameraet mens hun viser frem  forsiden til boka Mioeko danser. Foto. Bokomslaget viser en liten jente som danser og svever i et hopp. Tegning.

Mariko Miyata-Jancey er danser og koreograf, og hun debuterer med denne fine bildeboka. Det var datteren hennes som inspirerte henne til å lage historien om Mieko. Forfatteren ønsker å formidle at det ikke er så farlig å være litt annerledes, og at alle skal få være akkurat den de er. Derfor lar hun Mieko gjøre det som kjennes riktig for henne og ikke det andre forventer. Det er ikke noe i veien med Mieko, det er jenterollen som er for trang.

Bildeboka er illustrert av Skinkeape. Bak det kunstnernavnet skjuler Marianne Gretteberg Engedal seg. I hennes univers er det ofte et stort mangfold og plass til mange rare typer. Hun bruker mye humor i illustrasjonene sine. De fleste oppslagene har en eller annen pastellfarge som bakgrunn, mens rosatoner og en gyllen gulfarge går igjen i hele boka. Det skaper en god og varm atmosfære.

Forfatteren kunne ha problematisert temaene kjønnsroller, kjønnsidentitet og homofili. I stedet har hun valgt å skrive en fortelling der det er helt naturlig at kjæresten til danselæreren er en mann, og at Mieko kjenner på en gryende forelskelse i Sofia. Hurra for kjærligheten, uansett legning!

Anbefalt av Helga

Andre bøker om dans

Engedal har skrevet og illustrert disse bildebøkene

Andre illustrert bildebøker av Marianne Gretteberg Engedal