Boktips: Papirflybursdag av Annette Saugestad Helland

Hva slags bursdag pleier du å ha? Kanskje du kan gjøre som Augusta og invitere til papirflybursdag neste gang?

Augusta bor sammen med moren sin, og de har ikke så mye penger. Derfor feirer hun bursdag alene, bare med mammaen. I barnehagen får Augusta både bursdagssang og krone. Det er stas! De andre barna forteller om sine temabursdager.

Når Simon spør Augusta om hva slags feiring hun skal ha, svarer Plexi at det ikke går an å ha bursdag uten gjester. Det må skrives bursdagskort i en fei, og Augusta bretter i vei. Innbydelsene ligner på papirfly. Alt går ikke helt etter planen, men heldigvis får hun uventet hjelp. Bursdagsfest blir det!

Augusta er en handlekraftig jente og et fint forbilde for både barn og voksne. Annette Saugestad Helland har valgt å skrive om henne i jeg-form og nåtid.

En ansatt på biblioteket står inntil en vegg, Hun har strikk i håret og briller. Hun smiler. I hendene holder hun boka Papirflybursdag og et papirfly.

På denne måten kommer vi på innsiden av Augusta, og dette gir en nærhet til historien. Teksten består av store bokstaver laget for hånd. Svart og hvitt brukes på små detaljer eller som bakgrunnsfarger, mens ulike nyanser av gult, rosa og grønt setter farge på fortellingen. Det er mye bevegelse i illustrasjonene. Vi kan se hvordan regnet plasker, hvordan høstvinden blåser over sidene og hvordan Augusta flyløper for å få tak i innbydelsene som fyker av gårde med vinden.

Forfatteren setter søkelys på barnefattigdom i bildeboka Papirflybursdag, og det er viktig og bra. Hun har valgt en original løsning på bursdagsproblemet, slik at også Augusta får feiret en spesiell bursdag sånn som alle de andre barna. Hun viser at uventede ting kan skje, at folk er gavmilde og at overraskende spleiselag er tingen!

Helland har tegnet og skrevet flere bildebøker som du kan låne på biblioteket.

Hun har i tillegg illustrert disse to: