Boktips: Sofia finner en sang av Marit Larsen og Jenny Løvlie

Kanskje du får lyst til å lage din egen sang etter å ha lest denne bildeboka?

Sofia bor i en koselig by, og i byen er det mange forskjellige lyder. En dag oppdager hun noen nye lyder. Det er en sang, en ukjent melodi, og det er det fineste hun har hørt. Den lyser og skinner, men så forsvinner den igjen. Sofia begynner å lete etter sangen og spør flere hun møter om de har sett den. Ingen vet hvor sangen har blitt av. Da Sofia ser en flokk mennesker med musikkinstrumenter, tar hun følge med dem til konserthuset som er fullt av musikk.

Kanskje sangen hennes finnes der?

En av bibliotekets ansatte viser frem boka Sofia finner en sang. Hun smiler. Foto. På boka er det en tegning av et hus med vinduer, på en takterasse står en mørkhåret jente. Opp fra boka er det en lapp med tegninger av noter som bølger langs notelinjer.

Låtskriver, popsanger og musiker Marit Larsen er på hjemmebane i denne nydelige bildeboka. Hun kjenner til, og viser på en enkel måte, den kreative prosessen Sofia gjennomgår fra hun hører sangen for første gang til hun forstår at det er hun som har laget den. At sangen og musikken kommer fra hennes fantasi og kreativitet. Larsen har mange spesielle beskrivelser av hvordan sangen er: Sangen lyser som en snølykt om kvelden, og den føles som en venn som skjønner akkurat hva hun mener. Helt bakerst i boka står notene til sangen.

I illustratør Jenny Løvlies univers ligner sangen på gyllent tryllestøv som drysses ut over boksidene. Det er et fint grep som viser magien i det å ha et kreativt talent. Ellers bruker Løvlie varme pastellfarger i et høstlig bymiljø. Hun varierer perspektivet og størrelsen på de ulike elementene i illustrasjonene. Noen illustrasjoner dekker to hele sider, på andre oppslag har hun valgt å ha flere motiv. Sofia er med på de fleste. Siste oppslag viser hvor glad hun er over å ha funnet sangen sin, og hvor stor glede musikk kan gi til alle mennesker.

Anbefales av Helga

Marit Larsen og Jenny Løvlie har også laget den fine bildeboka sammen, Der Agnes bor

Andre bildebøker som handler om musikk: