Gode tips til kortfilmer for barn på Filmbib.no

Filmbib.no er distribusjonsportalen for Innkjøpsordningen for kort- og dokumentarfilm

Innkjøpsordningen for film administreres av Norsk filminstitutt på oppdrag fra Kulturdepartementet.

Alle med nasjonalt lånekort på norske bibliotek kan se kort- og dokumentarfilm gratis gjennom strømmetjenesten Filmbib. Du logger deg inn med lånenummer og PIN-kode som du får på biblioteket.

Noen av våre forslag til filmer du kan sjekke ut:

Animasjonsfilmene til Torill Kove (Tråder, Den danske dikteren, Moulton og meg, Min bestemor strøk kongens skjorter) – Torill Kove er en norsk barnebokforfatter, illustratør og animasjonsfilmskaper. Hun vant en Oscar i 2006 for «Den danske dikteren»

Bendik og monsteret – animasjonsfilm om Bendik som ønsker seg en venn, og monsteret i skapet som egentlig ikke har lyst til å skremme

Verdens mellomste fisk – morsom animasjonsfilm om Ingeborg som blir kjendis når hun får en fisk som er akkurat helt mellomstor.

Valpen – kortfilm om to små søsken som vil kjøpe den søteste valpen i dyrebutikken. Men mannen i butikken sier at han ikke kan selge dyr til barn. Da pønsker de ut en plan.

Odd er et egg – Tenk deg at hodet ditt er et egg som kan knuse når som helst. Hvordan tror du gymtimene med ballspill hadde vært da? Eller en sykkeltur i den farlige trafikken? Animasjonsfilm basert på bildeboken av Lisa Aisato

Filmbib har eget søk du kan bruke for å finne disse filmene som vi har anbefalt her. Filmbib har også en egen anbefalingstjeneste – bare trykk på lenken “Få en anbefaling” øverst  så får du opp gode forslag til filmer å se.

GOD FILM!

Filmbib 16 9