Bli med inn i dyrenes univers sammen med Eric Carle

Endelig lørdag! I dag kan du komme på biblioteket og bli bedre kjent med historiene til forfatteren Eric Carle.

Vi leser høyt og ser i de fine bøkene hans sammen, og så kan man lage noen av dyrene vi har sett. Dette kan du også gjøre hjemme, og du trenger ikke mye utstyr.

Utstyrsliste til “Den lille larven Aldrimett”

• Piperens
  • Perler
  • Øyne

Start med å rulle den ene enden av piperensen til en hodeform. Her kan du lime/klistre et øye på. Deretter trer du valgfrie perler på piperensen til du nærmer deg slutten. Her kan du knyte/krølle enden sammen, slik at perlene ikke faller av. Til slutt kan du forsøke forme piperensen slik at den får en litt bølgete form og ser ut som den lille larven Aldrimett.

Larven Du Trenger
Larven Oye
Larven Close
Larven Aldrimett

Utstyrsliste til “Den veldig travle edderkoppen”

• Papptallerken
  • Tråd (garn, hyssing)
  • 1 perle
  • Noe å lage hull med

Ta en papptallerken, og lag flere hull langs hele kanten. Vi brukte hullemaskin, men det fungerer like bra med en spiss strikkepinne eller blyant. Klipp så ut ‘innmaten’ av papptallerken, slik at du bare har kanten igjen. Ta en lang tråd og tre den gjennom hullene for å lage et kult mønster. Underveis trer man en kule som markerer edderkoppen. Knytt på baksiden når du er ferdig. Nå har du laget en fin versjon av den veldig travle edderkoppen.

Edderkopp Utstyr
Edderkopp Klipp
Edderkopp Spindel
Edderkopp Knytt
Edderkopp Hull
Edderkopp Snor
Edderkopp Knyt
Edderkopp

Utstyrsliste til “Den gretne marihøna”

• Papptallerken
  • Rød og svart maling
  • Pensel
  • Piperens
  • Øyne
  • Noe å lage hull med

For å lage den gretne marihøna bruker vi en ny papptallerken som vi stikker to hull i nær kanten på den ene siden. Her trer man gjennom en piprens, og dette blir marihønas følehorn. Deretter maler man papptallerken rød og svart slik en marihøne ser ut (eller slik du vil!), og avslutt med å lime/klistre på noen øyne.

Mari Utstyr
Mari Folehorn Bak
Mari Rod
Mari Prikker
Mari Folehorn
Mari Male Rod
Mari Ferdig Malt
Mari Auger

Vi har også flere bøker av Eric Carle på biblioteket - kanskje du kan låne en, lese den og så finne på en hobbyaktivitet helt selv?

David Leser Fokusbilde