Endelig lørdag!: Lag en blomsterpotte av en brusflaske

Endelig lørdag igjen! Sommerferien er over for de fleste, skolen er i gang og vi går en ny høst i møte - selv om vi gjerne holder litt til på sommeren :)

I hele september måned setter biblioteket fokus på natur og miljø, med temaet Valga vi tar - grønn måned på biblioteket. Det skal skje mye spennende og viktig både for små og store, og dette kan du finne mer informasjon om på både vår hjemmeside og i våre sosiale kanaler. Denne lørdagen tenker vi å tjuvstarte litt på fokuset - for målet må jo være at vi kanskje beholder noe av fokuset hele tiden, og ikke bare i september?

I dag skal vi lage blomsterpotter av brusflasker! Ja, man mister de 3 kronene i pant, men flaska får et helt nytt liv, og vi gjenbruker materiale vi har mye av rundt oss til noe kult og fint vi kan pynte med i stedet for å kjøpe det på butikken. I tillegg kan du ta med deg blomsterpotten hjem, og da kan du jo ta oppi jord og noen frø (f. eks karse), og da får jo dagens kreativitet enda et ekstra fokus på natur og miljø synes jeg :)

For å lage en flaskepotte trenger du:

Brusflaske
Saks
Maling og pensel

Slik gjør du:

Potte Brusflaske

Stikk et lite hull i brusflasken ca midt på, slik at du får inn saksen og klipper av toppen. Dette er et fint utgangspunkt for alle, uansett hvilket preg du vil sette på blomsterpotten. Du kan altså la den være slik den er nå, flat rundt, eventuelt justere hvor høy den skal være - eller du kan nå klippe ut hår, ører eller lignende detaljer. Jeg forsøkte å lage en Sonic-potte, og klippet derfor ut litt piggete hårtuster.

Deretter tegnet jeg på med en tusj, for å få litt konturer på hvor jeg skulle ha de ulike malingsfargene, men dette er ikke nødvendig. Fordelen er da at du slipper å vente på at malingen tørker, hvis du for eksempel skal male øyne på et ansikt som er malt i en annen farge.

Slik ble mitt resultat, det er bare å prøve seg fram på sin egen vri! På Pinterest er det mange kule eksempler dersom dere trenger litt inspirasjon :)

Sonic Potte 16 X 9 In