Bibliobattles: online turnering i Minecraft.

Elena Sandvik fra Larvik er 10 år og går i femteklasse på Fagerli skole. Vi på biblioteket synes det så kult at hun har klart å komme til finalen i Bibliobattles Minecraft-konkurranse! Hurra for det!!!

Jeg tok en prat med Elena for å bli litt kjent med henne før finalen i Bibliobattles som går onsdag 10. november kl 17.00.

Fokus Elena

Elena sier hun alltid har vært glad i skjerm og har spilt Minecraft siden hun var 5 år (!). Hun spiller en god del, og Minecraft er favorittspillet. Men hun er også glad i Hay Day, Roblox og Toca. Hun spiller sammen med en god venn, og de lærer seg nye triks fra Youtube. Der anbefaler hun å følge med på LDShadowLady, Katherine Elizabeth Gaming og GeminiTay. Interessen for Minecraft er stor, og hun bygger også mye Lego. Minecraft og Lego er jo litt like. Når hun spiller Minecraft sitter hun hjemme i sofakroken. Når Bibliobattles turneringen pågår kan alle som vil følge med på hva spillerne bygger via sendinger på TwitchTV. Vi gleder oss til å følge med når Elena skal bygge i finalen!

Elena forteller at hun øvde en del i starten da hun hadde meldt seg på Bibliobattles, men hun visste ikke hva hun skulle bygge. Etter hvert kom hun på ideen om å bygge godterislott. I finalen tror hun at hun kanskje skal bygge et fe-palass. Hun tror det blir veldig spennende i finalen, og er usikker på om hun vil klare å vinne. Men hun skal gjøre så godt hun kan! Premien i Bibliobattles sin Minecraftkonkurranse er penger. Spillernes premier er gavekort fra Komplett. De kan vinne 200 kr per kvalifiseringsrunde og 2000 kr i de nasjonale finalerundene. Når jeg spør hva hun vil bruke pengene på hvis hun vinner, sier Elena at hun er opptatt av kunst og animasjonsapper. En favoritt er figuren Pusheen som man kan kjøpe produkter til på nettet. Hvis hun vinner har hun lyst til å bruke litt penger på det.

Jeg spurte Elena om hun liker å lese, og da svarte hun raskt "Jeg elsker å lese!". Hun kunne fortelle meg at hun låner masse bøker på biblioteket vårt, og at mamma stadig må bære med seg store bunker med bøker hjem når de har vært innom og lånt. Favorittbøkene er manga tegneserier som Dr.Slump og Dragonball (selv om Dragonball ble litt skummel etterhvert - den er litt blodig synes Elena). Hun er også glad i bøkene til David Walliams. Elena synes at biblioteket i Nansetgata 12 er bedre enn det gamle biblioteket. Det er enklere å finne ting her, sier hun.

Til slutt spurte jeg om Elena har noen gode tips til andre gamere? Og da anbefaler hun å bruke Youtube. Se på filmer der og få gode tips og triks som du kan bruke når du spiller.

Tekst: Rigmor Haug

Elena

Hva er Bibliobattles?

Bibliobattles er en årlig begivenhet der Bibliogames, i samarbeid med bibliotek over hele Norge, leverer online-turneringer i utvalgte spill til spillere over hele landet. I år tilbyr Larvik bibliotek turneringer i Minecraft via Bibliogames.

Bibliogames er en frivillig organisasjon med spillformidlere, som leverer spillarrangement i hele landet. Målet deres er å sikre at alle spillere kan få et tilbud i sitt nærmiljø som lar dem være sosiale, lærende og skapende.

Minecraft

Minecraft er et svenskutviklet sandkassespill for PC, mobil og spillkonsoller, som lar spilleren bygge og rive ned konstruksjoner av kuber i en 3D-verden. Spillet passerte 186 millioner kopier solgt på 10-årsjubileet, og er det mest solgte spillet i verden. (Wikipedia)

Biblioteket tilbyr mulighet for å spille Minecraft, og vi har også en del bøker i samlingen.