Dette skjer for barn under KIMEN

Endelig er litteraturfestivalen KIMEN her! Her er oversikt over det som skjer for barn disse dagene.

Onsdag 10.november - Larvik bibliotek UTSOLGT

"Steder å tisse" kl 11.00 og kl 12.00

Jeg tisser! Men tisser fuglene? Og hva med edderkoppene? Møt en av Norges fremste bildebokskaper, som inviterer til samtale og undring om et ganske så vanlig fenomen som ofte opptar barn mer enn voksne. Svein Nyhus har også med seg tavla si, og med den oppstår det ofte magi!

Passer fra 3 år. Gratis inngang.

Steder Å Tisse Svein Nyhus 16 X 9 In

Onsdag 10. november kl. 11.30 - Bølgen 3

Store ting, små ord og enkle streker

Forfatter Åse Ombustvedt og illustratør Inga Sætre har lagd bok sammen. Det har resultert i en sterk diktsamling om Emma, en ung jente, som sliter med å komme seg gjennom hverdagen. Hun har en nervøs og oppfarende mor, som lemper sin angst og uro over på datteren. Vår egen festivalforfatter Gro Dahle som selv har lang erfaring med å skrive om vanskelige temaer, leder samtalen mellom forfatter og illustratør. Fra 13 år.

Onsdag 10. november kl. 14.00 - i LARVIK SKATEHALL

Girlskate

Molly og bestevenninnen Sofie bygger på trehytta og lager tegneserier hver dag. Men etter sommerferien har noe forandret seg. Alle jentene i klassen har begynt på fotball – og Sofie har blitt lagets stjerne. Mens Molly får ikke til å heade ballen engang.

Kimenlitteraturfestival

Så dukker det opp noen jenter på skateboard, og Molly må ta noen vanskelige valg. Girlskate handler om vennskap, det å ville passe inn og hvor viktig det er å finne sin egen greie. Forfattere og illustratører forteller om boka og Girlskate crewet skal vise oss skatemagi i rampa! Fra 10 år. Hent Gratisbillett på Bølgen

Onsdag 10. november kl. 17.00 - Larvik bibliotek

Tegneserieworkshop

Hvordan fortelle en historie gjennom å tegne? Bli med Inga Sætre inn i tegneserieformatet! Hun har lang erfaring i å lage tegneseriestriper og har tips og triks som kommer godt med.
Fra 13 år.

Påmelding til biblioteket: larvik.bibliotek@larvik.kommune.no eller via melding på Facebook

Sætre Kimen

Fredag 12. november kl. 9.00 - Galleri Bølgen

CLUE, fra bok til tegneserie

Bli med inn i hodet på tegneserieskaper Jonas A. Larsen! Han har gitt ut sin 2. bok i serien CLUE hvor han lager tegneserie etter den populære krimserien til Jørn Lier Horst. Jonas forteller om jobben som tegneserieskaper, og sammen med publikum tegner han live på scenen.
Fra 9 år.

Fredag 12. november kl. 10.00 - Bølgen 2

Outlaster, den som holder ut

Med to utgivelser på kort tid har Nina Borge gjort seg bemerket som en av de beste og mest interessante ungdomsbokforfattere i landet. Nina er fra Sandefjord og tar turen til nabobyen for å fortelle om sin siste bok, Outlaster, en historie om å ikke takle skolen, men også om vennskap, lagånd og gaming.
Fra 13 år

Fredag 12. november kl. 11.30 - Bølgen 3

Slem

Anda har lyst til å leke med noen av de andre dyrene i skogen. Men hun får bare lov til å se på dem. Hun føler seg veldig ensom, og blir sint. Ingen skal få behandle noen på den måten. Nå vil hun hevne seg, nå vil hun være like slem som de er! Men er det en god idé?

Kimenlitteraturfestival

Veronica Salinas er forfatter og skuespiller som har reist over hele landet for å lese høyt for barn, og med historien om den lille anda inviterer hun til samtale om vennskap, tilskuerrollen og mobbing.
Fra 3 år. Hent Gratisbillett på Bølgen

Fredag 12. november kl. 12.30 - Bølgen 1

Trufilotten

Naturforskeren Lonnie har noe spennende å fortelle. En mystisk skapning befinner seg rett i nærheten, en som ingen har sett før. Det er en Trufilott! Trufilotten ser merkelig ut og beveger seg veldig rart. Lonnie har alltid ønsket å møte en Trufilott og er ivrig etter å få forsket på den, men Trufilotten har sine egne påfunn og det hele blir et eneste stort spetakkel.

Kimenlitteraturfestival

Er trufilotten bare rampete, eller er det noe Lonnie ikke forstår? Hvordan møter man noen som er veldig annerledes fra en selv? Og kan man lære noe av hverandres ulikheter? Globus Teater presenterer denne morsomme forestillingen om inkludering, produsert i samarbeid med Akershus Teater. Passer fra 3 til 8 år. Hent Gratisbillett på Bølgen

Lørdag 13.november - Larvik bibliotek

"Skogens konge" kl.12.00

Du vet sikkert at elgen kalles skogens konge? Men visste du at elgen kniper øynene igjen hvis du klør den bak øret, at pelsen lukter hest og at det egentlig er ganske enkelt å temme elg? Forfatter Line Halsnes har skrevet bok om elgen! Hun deler sin kunnskap og beste elgtips med deg!

Line Halsnes Skogens Konge 16 X 9 In

Etterpå kan du være med på verksted, for Line har med elgbæsj som forvandles til flotte smykker! NB! Se eget arrangement - påmelding!

Passer for barnefamilier. Hent gratisbillett på Bølgen.

Lørdag 13. november - Larvik bibliotek

Skogens konge - smykkeverksted kl. 13-14

Lag smykker av elgbæsj.

Etter arrangementet om Skogens konge, Elgen, kan du være med på smykkeverksted med Line Halsnes.
Line har med elgbæsj som kan forvandles til flotte smykker!

Maks 30 plasser. Varer ca. 1 time.

Gratisbilletter hentes på biblioteket eller via TicketCo

Line Halsnes Skogens Konge 16 X 9 In

Søndag 14. november kl. 14.00 - Storsalen Bølgen

Barnekonsert med Ila Auto

Ila Auto har blitt kalt lokomotivet i norsk bluegrass, og det er få band som kan matche energien deres på scena. Bandet har rykte på seg for alltid å gi publikum noe ekstra. En humørfylt festbombe, enten de spiller for voksne eller barn. Ila Auto er en unik liveopplevelse du ikke vil gå glipp av. Kom som du er, vær som du blir. Velkommen!

Billetter kjøpes hos Bølgen