Ikke bli lurt av falske nyheter

I en tid med store endringer i hverdagen vår, er det mange nyheter å forholde seg til. Dessverre er det slik at det spres mange falske nyheter på nett. Klarer du å skille klinten fra hveten?

Vi skal her gi deg noen tips til hvordan du kan lese med et kritisk blikk, slik at du unngår å bli lurt selv og unngår å spre disse falske nyhetene videre.

Koronapandemien har gitt veldig mange eksempler på falske nyheter. Nettstedet faktisk.no jobber aktivt med å sjekke fakta i nyheter i Norge. Faktisk.no er en ideell organisasjon og uavhengig redaksjon for faktasjekk av samfunnsdebatten og det offentlige ordskiftet i Norge. Faktisk.no eies av VG, Dagbladet, NRK, TV2, Amedia og Polaris Media.

Hvis du går inn på nettstedet faktisk.no vil du se flere av de aktuelle koronanyhetene de har faktasjekket. Kanskje kjenner du igjen noen av dem? Har du lest dem og tenkt at de var sanne?

Det er alltid viktig å være kritisk til kilder, men kanskje ekstra viktig nå når vi har en pandemi i verden. Det finnes flere gode nettsteder som gir deg tips og råd om kildekritikk. Jeg vil særlig trekke frem Medietilsynet som har en kampanje de kaller STOPP – TENK- SJEKK. Denne kampanjen fokuserer på enkle råd du kan bruke i hverdagen. Gå inn og ta den lille quizen de har laget og se om du klarer å avsløre de falske nyhetene.

Mt Stopptenksjekk Plakat 715X1024

Driver du kildekritikk i jobb- eller studiesammenheng, vil Kildekompasset.no være en god hjelp. Det er laget for å hjelpe studenter med sitt kildekritiske arbeid, men alle kan ha god nytte av å bruke denne ressursen. Det samme gjelder tjenesten Søk & skriv.

Sjekkliste

Kort oppsummert kan man si at dette er det aller viktigste å sjekke når du leser nyheter:

TROVERDIGHET
Det er alltid lov til å bruke huet. Synes du at nyheten høres fornuftig ut? Er dette noe du tenker at “ja, dette tror jeg på” eller er du usikker?

HVEM
Hvem står bak informasjonen? Hvem eier informasjonen?
Undersøk hvem som er kilden. Se etter om det er en avsender. Er det en navngitt forfatter av teksten? Og sjekk om denne avsenderen er en du synes er troverdig, en du stoler på.

FLERE KILDER?
Bruk en søkemotor, feks Google, og se om du kan finne nyheten flere steder. Er det mange som skriver det samme?

FØLELSER
Blir du påvirket av det du leser? Ofte spiller falske nyheter på leserens følelser.

NÅR?
Har informasjonen en dato for publisering? Ikke sjelden spres gamle nyheter som om de var nye.

BILDER
Et bilde kan lyve. Bruke gjerne bildesøk for å sjekke om bildet er ekte eller ikke

Unngå å dele falske nyheter –

Lær mer

NUPI skoles artikkel: Korona og falske nyheiter: Ein infodemi (publisert 27.april 2020) forklarer mer om og gir eksempler på falske nyheter.

Oppslag i Store Norske leksikon på "Falske nyheter" gir en oppsummering av hva falske nyheter er.

Minner også om bibliotekenes plakat “Oppdag falske nyheter” Laget av IFLA.

I september 2017 ble det laget en film om informasjonskompetanse og kildekritikk i anledning Nasjonal bibliotekdag 1. september. Filmen er laget av Norsk bibliotekforening (NBF) avd. Vestfold i samarbeid med Vestfold fylkesbibliotek og Vestfoldbibliotekene. Den viser hva bibliotekene kan bidra med når det gjelder kildekritikk. Filmen heter "Biblioteket. Kunnskapens veiviser"

Url format not supported.

Artikkelen ble første gang publisert i april 2020, og er oppdatert i januar 2021.

Rigmor Haug