Mest utlånt 2020

Nok et leseår er forbi og mange nye gode leseopplevelser venter i 2021. Men først kan vi ta et lite tilbakeblikk på 2020 og hva dere var mest interessert i av skjønnlitteratur.

Som tidligere år er Larviks egen Jørn Lier Horst vinneren med 2 bøker på topp 10 lista for voksne, først med boken «Illvilje» og så «Røykteppe» litt lenger ned på lista.

10 på topp for barn

Når det gjelder barn har Jørn Lier Horst virkelig truffet med bokseriene sine, hele 7 av de 10 mest lånte bøkene er fra hans hånd. Innimellom så har Anh Do «Ninjabytte» (Ninjakid-serien) og Malin Falch «Reisen til Jotundalen» (Nordlys-serien) sneket seg inn. Og til slutt har nok en lokal forfatter kommet inn på topp 10, Frode Eie Larsen med «Tåkedis». Det er gøy å se at Larviks forfattere gjør det så bra!

Fokus Topp10barn

Hele lista for 10 på topp barnebøker ser slik ut:

1. Jørn Lier Horst : Operasjon Radius
  2. Anh Do : Ninjabytte
  3. Jørn Lier Horst : Jakten på trollmannens bok
  4. Malin Falch :  Reisen til Jotundalen
  5. Jørn Lier Horst : Operasjon Lurifaks
  6. Jørn Lier Horst : Jakten på den siste dinosauren
  7. Jørn Lier Horst : Jakten på jungelens dronning
  8. Jørn Lier Horst : Operasjon Sjørøver
  9. Jørn Lier Horst : Operasjon Skipsvrak
  10. Frode Eie Larsen : Tåkedis

10 på topp skjønnlitteratur for voksne

Det er litt flere forfattere representert på topp 10 for voksne. Krim og spenning er som vanlig godt representert med hele 6 titler. Hele lista ser slik ut:

Fokus Topp10
  1. Jørn Lier Horst «Illvilje»
  2. Nina Lykke «Full spredning»
  3. Alex Michaelides « Den tause pasienten»
  4. Jussi Adler-Olsen «Offer 2117»
  5. Jojo Moyes «Over horisonten»
  6. Jørn Lier Horst «Røykteppe»
  7. Helene Flodd «Terapeuten»
  8. Lucinda Riley «Solsøsteren : Electras historie»
  9. Anne B. Ragde «Datteren»
  10. Stina Jackson: Sølvveien

10 på topp sakprosa voksne

De siste årene har det kommet så mye god sakprosa og flere har fått øynene opp for denne litteraturen enten det er om kroppen, naturen eller biografisk for å nevne noen temaer.

Og det er nettopp biografien som topper fjorårets utlån med Nina Grünfeldts bok om sin farmor «Frida : min ukjente farmors krig».  Og på andre plass er Erika Fatlands bok «Grensen : …» med noe som må være en av de lengste titlene som finnes. (Se i listen under) Noe annet som skjedde i 2020 var at Norge virkelig fikk øynene opp for den franske «dronningen av selvbiografisk litteratur», Annie Ernaux. To av hennes titler utkom i fjor og begge er på utlånstoppen.

Fokus Topp10sakprosa

Hele listen over mest utlånt sakprosa ser slik ut:

1. Nina Grünfeldt «Frida : min ukjente farmors krig»
  2. Erika Fatland «Grensen : en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen
  3. Annie Ernau «Årene»
  4. Hanne A. Hjelmås «Klomelompes jul : strikk - inspirasjon - mat - pynt - gaver.»
  5. Olav Sand «Menneskes fysiologi»
  6. Maria Borelius «Helserevolusjonen : veien til en antiinflammatorisk livsstil»
  7. Ingar S. Kolloen «Under krigen. Bind 1.  Vi må ikke fall»
  8. Annie Ernaux «Hendelsen»
  9. Mímir Kristjánsson «Mamma er trygda»
  10. Sverdrup-Thygeson, Anne "På naturens skuldre : hvordan ti millioner arter redder livet ditt"

Dersom du vil se mer statistikk fra bibliotekets database, kan jeg anbefale tjenesten "Kikkhullet". Der kan du få enkel tilgang til det som er mest utlånt akkurat nå, og mange andre lister.

Det er mange gode leseopplevelser utenfor topp 10 lister også og det kommer vi tilbake til i en egen sak med anbefaling av bøker som kanskje gikk deg hus forbi i 2020. Følg med!

Irene Nørberg

Statistikk fra biblioteket