Personverndagen

Den 28. januar er den internasjonale personverndagen. Her kommer et tips til hvordan du kan rydde i ditt digitale liv. Og en aktuell bok vi anbefaler deg å lese.

Har du tenkt over hvilke spor du setter digitalt? Store deler av hverdagen vår setter vi digitale spor. Det kan være via bomringer, parkeringsapper, kamera langs veien, nettbank, facebook, instagram, e-post, nettleseren, mobiltelefonens mange apper... det er mange digitale tjenester vi benytter i løpet av en dag.

En del av disse kan vi ikke selv styre. Men det er også en del vi kan begrense hvis vi ønsker det. Vår egen bruk av sosiale medier er et slik eksempel. Et annet eksempel er bruk av nettleseren vår. Ønsker du å unngå at andre som bruker samme enhet (datamaskin, mobil etc) som deg skal se hva du har søkt på, kan det å bruke nettleseren "inkognito" - altså anonymt - hjelpe. Det er mange muligheter, og det kan være lurt å se litt på disse.

"Sannheten"

en flyktnings historie om da hjemlandet ble rammet av innsyn og ærlighet : det åttende bud: Du skal ikke tale usant om din neste" av Knut Nærum (2020)

Det begynner i det små. Alle som har lånekort på biblioteket får boktips på mobilen. Likte du den, så liker du denne. Akkurat som i de store nettbutikkene. Biblioteket har full oversikt over hva du låner, og alt lagres.

Opplysningene kan selvfølgelig leveres videre til Datainnsynet, men hvis du ikke har et mistenkelig lånemønster, bør jo ikke det være noe problem …

Så blir det forbudt med retusjert reklame. Det skal ikke være lov å fremstille noe som noe annet enn det det er. Etterhvert blir reklameplakater utstyrt med informasjon om modellens vekt, høyde, kaloriinntak og treningsrutine.

Sannheten Bokomslag

Så må alle signere på full åpenhet for å bruke internett. Du må godta at Datainnsynet får tilgang til datamaskinen din. Det er ikke lov å være anonym. Det er for å unngå hets og trolling. Hvis du ikke har noe å skjule, har du heller ingenting å frykte … Det må jo være til alles beste.

Alle forandringene skjer så langsomt, og alle tiltak virker jo fornuftige der og da. Men etterhvert som myndighetene får mer og mer innsyn og tilgang til privatlivet til alle som bor i Norge, begynner misnøyen å bre seg. Noen gjør opprør og demonstrerer, noen prøver å skjule seg, og noen bestemmer seg for å flykte til Sverige.

Sannheten : En flyktnings historie om da hjemlandet ble rammet av innsyn og ærlighet er en satirisk roman av Knut Nærum. Den er skrevet som en refleksjon over det åttende bud,- Du skal ikke tale usant om din neste.

Når Google og andre store operatører vet hvor gamle vi er, hvor vi bor, hvor mange som bor i husholdningen vår, hvor mye vi tjener, hva vi pleier å se av tv-serier, hva slags musikk vi liker, hva slags mat vi handler, hvilke klesmerker vi liker, hvor vi reiser på ferie og så videre; hva er det som tilsier at ikke den informasjonen kan misbrukes? Kan vi stole på dem? Vet vi egentlig hva vi skriver under på når vi godtar deres brukervilkår?

Jeg koste meg med å lese "Sannheten". Men den fikk meg også til å tenke over hva innsyn kan gjøre med oss som personer og som samfunn. Og jeg tenker meg litt nøyere om før jeg klikker på “Godta”-knappen.

Susanne

Data detox kit

- Sjekk hvordan du enkelt kan få kontroll over din digitale hverdag.

Du kan ta et minikurs hvor du med fem enkle steg tar tak i ulike deler av din digitale personlighet. Du kan også gå mer i dybden og utforske blant annet skitne triks, sikkerhet, feilinformasjon, falske nyheter, forvirrende design og hvordan du kan endre innstillingene dine.

Det er opp til deg.

Verktøyet ligger der, klart til bruk.

Data detox er laget av et selskap som heter Tactical Tech i Berlin, og er oversatt til norsk ved hjelp av Viken fylkesbibliotek

Fokus Sannheten