Utstilling: Den nye planeten

Hva er et godt samfunn? Hvilke regler skaper gode samfunn? Kom og se denne flotte utstillingen fra Menneskerettighetsakademiet

Dette spørsmålet har Menneskerettighetsakademiet (MRA) stilt mer enn 2300 enslige mindreårige asylsøkere siden 2008. Vandreutstillingen «Den nye planeten» synliggjør ungdommenes svar og refleksjoner. Gjennom tekst, bilder og intervjuer med 13 unge asylsøkere utfordres de besøkende til å reflektere rundt hva som er – og bør være – viktige samfunnsverdier. Ungdommene som har bidratt til innholdet i utstillingen er fra Afghanistan, Pakistan, Irak, Syria, Palestina, Albania, Ukraina, Somalia, Eritrea, Etiopia, Vest-Sahara og Kongo

"Den nye planeten» er produsert av Menneskerettighetsakademiet i samarbeid med Eidsvoll 1814 og Rodeo arkitekter og finansiert med midler fra Kulturrådet og Fritt Ord. Også Utlendingsdirektoratet (UDI) har vært en viktig katalysator, fordi det med midler fra UDI har kunnet organiseres kurs for ungdom på mottak, noe som har gjort det mulig å samle inn materialet som utstillingen er basert på. Det er Sparebankstiftelsen DNB som har finansiert visningene.

De neste 4 ukene kan du se utstillingen "Den nye planeten" på biblioteket. Det er utarbeidet undervisningsopplegg for utstillingen, ta gjerne kontakt med Kine Gokstad dersom du er interessert i dette.
Kine Gokstad: kine.gokstad@larvik.kommune.no

Url format not supported.

Fokus Utstilling Kloden
IMG 9651
IMG 9661
IMG 9652
IMG 9657

Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.

Artikkel 1. Verdenserklæringen om menneskerettighetene (1948)