Ytringsfrihetsuka

Larvik har siden 2018 vært en friby for forfulgte forfattere, journalister og kunstnere. I år har vi tatt imot Larviks tredje fribyforfatter.

Å være friby innebærer at byen er med på å fronte kampen for ytringsfrihet.
Ytringsfriheten er utsatt og truet i mange deler av verden, og det er mer aktuelt enn noen gang å sette fokus på en av de mest elementære grunnsteinene i vårt demokrati.

I uke 43 har Larvik bibliotek spesielt fokus på ytringsfrihet, for liten og stor, og vi markerer med flere spennende arrangement. Vi sees!

Mandag 21. oktober

Larvik bibliotek, kl. 19:

Kvinner i historien. Foredrag og panelsamtale mellom Ane Ringheim, Larvik museum og to av Larviks fribyforfattere: Moloud Hajizadeh og Wesam Almadani.

Samtalen vil omhandle kvinners liv og rettigheter de siste 200 årene. De tre deltakerne vil ta utgangspunkt i sine egne land og hjembyer, og snakke om og sammenligne kvinners liv og den historiske utviklingen i Gaza by, Teheran og Larvik.

Ane Moloud Wesam Ytringsfrihetsuka

Tirsdag 22. oktober

Larvik bibliotek, kl. 13 - 15:

Etter skoletid: Malekurs med tema ytringsfrihet v/ Tina Hem

Hver tirsdag inviterer biblioteket til Etter skoletid for 4.-7.klasse. Denne uka kommer Tina og holder malekurs med tema ytringsfrihet. Tina driver T.H Atelier, kunstgalleri og kunstverksted. Der arrangerer hun kunstaktiviteter for barn og voksne, samt utstiller egne verk.

Larvik bibliotek, kl. 18:

Debatt med Østlands-Posten

Tema: ytringsfrihet

Onsdag 23. oktober

Larvik bibliotek, kl. 12:

Ukas påfyll: Hvite busser - Ytringsfrihet og demokrati. Den sterkeste demokratiske muskelen vi øver er evnen for å tåle uenighet

Larvik bibliotek, kl. 18:

Hilde Henriksen Waage: Hvorfor er det ikke fred mellom Israel og palestinerne?
+ Gazakrisen.

I samarbeid med Palestinakomiteen i Vestfold.

Midtøsten er preget av kriger og konflikter. Særlig har konflikten mellom Israel, palestinerne og de omliggende arabiske landene vært fastlåst. Det har vært utallige forsøk på å skape fred. Hvorfor har alle disse fredsforsøkene vært resultatløse? Hva handler denne konflikten om? Hva skal til for å finne en løsning, og i så fall hvilken løsning?

Hilde Henriksen Waage er professor i historie ved Universitet i Oslo og seniorforsker ved Institutt for Fredsforskning. Hun har publisert en rekke bøker og artikler nasjonalt og internasjonalt om Norges forhold til Israel, Oslo-prosessen og årsakene til den vedvarende konflikten mellom Israel, palestinerne og de omliggende arabiske statene. I september 2024 ble hun tildelt UiOs formidlingspris.

Torsdag 24. oktober

Larvik bibliotek, kl. 19:

Sensur & selvsensur - Fatemeh Ekhtesari i samtale med Moloud Hajizadeh.

Fatemeh Ekhtesari er en iransk poet, aktivist og tidligere jordmor, bosatt på Lillehammer. Hun har blant annet gitt ut bøkene Hun er ikke kvinne og Vi overlever ikke.

Ekhtesari vil samtale med Larviks friby-gjest, journalist Moloud Hajizadeh, om sensur og selvsensur i litteratur og journalistikk,  om pressefrihet og undertrykking. Vi vil få høre både om forholdene generelt i Midtøsten, og Iran spesielt, og om deres personlige erfaringer med brudd på ytringsfrihet og menneskerettigheter. Det blir også framføring av Ekhtesaris egne dikt.

Gratis billett.

Fatemeh Moloud Ytringsfrihetsuka (1)

Lørdag 26. oktober

Larvik bibliotek, kl. 11 og 12:

Endelig lørdag! Ane Ringheim (Larvik museum) - om ytringsfrihet.

Ane Ringheim fra Larvik museum kommer til biblioteket og forteller til barn om hvordan det var i gamle dager da kongen og greven bestemte alt. Hun snakker om hva demokrati er, og hvorfor det er så viktig at alle får lov til å si hva de mener.

Alle som kommer får lov til å teste ut demokrati i praksis, og putte stemmeseddelen sin i en mer enn 100 år gammel valgurne.

Larvik bibliotek, kl. 13:

Lørdagsuniversitetet. Willy Aagre - Anna Rogstad: kampen om en mer praktisk skole

Willy Aagre er professor i pedagogikk. Han har skrevet bok om og holder nå en rekke foredrag om den tøffe og fargerike skolelederen Anna Rogstad.
I årene mellom 1885 og 1925 er det få kvinner i Norge som var like kjent som Anna Rogstad (1854 – 1938). Hun var en dyktig lærer, hun skrev mange lærebøker og var kjent som en tøff fagforeningsleder. I 2024 skal en statue av henne avdukes utenfor Stortinget, stedet som var utgangspunktet for hennes internasjonale berømmelse da hun hadde sin første tale der i 1911.

Anna Rogstad var en usedvanlig kvinne på mange måter. Hun var en uredd kvinnesakskvinne, hun foretok lange studiereiser til flere europeiske land for å studere hvordan skolesystemet var organisert og hun hadde en sterk evne til å bygge virksomme faglige nettverk.

Professor emeritus Willy Aagre er blant de skolehistorikerne i Norge som vet mest om lærerinnenes økende innflytelse på skolen i denne perioden. I februar 2024 kommer hans bok Anna Rogstad: kampen for en mer praktisk skole, ut på Fagbokforlaget. Han vil gjennom året holde en rekke foredrag for å sørge for at folk skal bli nærmere kjent med denne tøffe og fargerike kvinneskikkelsen. Aagre har tidligere utgitt bøker om pedagoger som Anna Sethne og Margrethe Munthe og har siden 2021 holdt flere foredrag om pedagogiske spørsmål i regi av Lørdagsuniversitetet.

Lørdagsuniversitetet er et samarbeid mellom Universitetet i Sørøst-Norge, og folkebiblioteker i Telemark, Vestfold og Buskerud. Foredragsholderne er forskere som er ansatt ved universitetet.

Gratis billett.

Flere av arrangementene er støttet av Fritt ord.