Kjenner du til Siri Pettersen sitt fantasy-univers?

Liker du å lese Fantasy? Og kjenner du til Siri Pettersen sin bøker?

Bibliotekets Eileen synes du absolutt bør lese bøkene hennes. Utgangspunktet for denne artikkelen som hun har skrevet om den norske fantasy-dronningen, ble noe forfatteren selv skrev på sin Facebook-side. Der formidler hun med glede til sitt entusiastiske publikum:

JERNULVEN er nominert til Bokhandlerprisen. Jeg … Jeg trenger en drink. Hva er klokka? Dette er vilt. Med Odinsbarn var det første gang fantasy ble nominert. Med Råta og Evna var det første gang for en hel serie. Nå er det femte gang på rad, og det har heller aldri hendt noensinne, hører jeg.

For ei dame! Hun formidler energi og mot i hele sitt vesen og det er en fryd å se og/eller høre intervjuer med henne. Antakelig ville hun vel vært brent på bålet om hun hadde levd for litt tid tilbake, men i 2020 vet vi å sette pris på de som balanserer heksekunsten sin uten å tøyle den helt.

Seerens Merke Av Lise Aurifex Engdal Fra Norge 300X300

Siri Pettersen er helt rå på det å bygge opp et troverdig og beboelig univers, med parallelle verdener som kan gi deg mareritt i lang tid. Universene kan du selvfølgelig følge på kart. Bøkene formidler allikevel gode vennskap, forelskelse og kjærlighet i tillegg til raseri, overtro, makt og maktmisbruk, fremmedfrykt, fantastiske evner, spesielle og nære forhold til dyr og natur og en sterk tro på magi i livet og i den enkelte. Jeg har, siden jeg leste Odinsbarn, ønsket med veldig en tam ravn, eller i det minste ei kråke. Så langt har jeg ikke funnet en egnet kandidat.

Forfatterens unike publikumskontakt, og det at bøkene er oversatt til flere språk, har gjort sitt til at kunstnere, kjente og ukjente, fra mange land og hjørner av verden har produsert heftig. Det er tegninger, malerier, strikka ting, skinnarbeider, metallarbeider, det er tatoveringer og smykker. Alt laget med og for Ravneringene. Vi snakker om avansert og fantastisk kunst her.

Som en del av fanskaren krysser jeg selvfølgelig ravnefjær for at Ravneringene blir film. Snart!

Jernulven 191X300

Det knytter seg store forventninger til den nye boka, Jernulven, og selv om jeg så vidt har startet på boka er jeg overbevist om at den innfrir. Jeg gleder meg til å følge forfatteren videre og håper mange av kunstnerne der ute allerede er i gang med å produsere fanart til denne serien.

Hilsen fra Eileen Ødegaard, Larvik bibliotek

Merittliste

Tegneserier – Antiklimaks og Kråkene

Fantasy – Ravneringene: Odinsbarn, Råta, Evna