Liker du å spille spill?

Enten du liker å spille brettspill eller digitale spill kan vi tilby noen godbiter til deg når du er på besøk hos oss.

PlayStation: ps4 og ps5

I bibliotekets barneavdeling finnes en egen gamingsone for deg som går på barneskolen eller er yngre enn det. Vi har vi satt opp PlayStation 5 og PlayStation 4 på hver sin store TV-skjerm.

For deg som går på ungdomsskolen eller er eldre enn det, er det en egen PlayStation 5 som er satt opp i ungdomssonen vår.

For å spille trenger du lånekortet ditt. Du må gå til skranken og låne spill og håndkontroller der. Det er begrenset hvor lenge du kan spille, siden det ofte er noen som venter på tur.

IMG 2494

Nintendo Switch Lite

Vi har fire Nintendo Switch Lite til utlån. Du må ha med lånekort og låne spill og konsoll i skranken. Du kan bruke spillet i en time. Hvis det ikke er venteliste, kan du låne det litt lenger. Disse konsollene er til en spiller, her kan man ikke spille flere sammen.

Fokus Spill Nintendo

Spill på nettbrett (Hublet)

Vi har 6 nettbrett til utlån. På disse er det lastet ned noen spill, og det er mulig å spille via nettleser.

For å låne et nettbrett trenger du lånekortet ditt OG en pinkode. Dersom du ikke har en slik pinkode, kan du få en ved å henvende deg i skranken vår. Nettbrettene kan du låne i 2 timer. De fungerer kun inne på biblioteket, og vil ikke kunne lånes med ut av huset.

Brettspill

Vi har et godt utvalg av brettspill på biblioteket.

Malin gir deg her noen gode anbefalinger til hvilke spill du kan kose deg med:

“Jakten på den forsvunnede diamant”

For de i barnehage- og barneskolealder anbefaler Malin spillet “Jakten på den forsvunnede diamant” - et brettspill med spenning, konkurranseinstinkt og overraskelser hver eneste gang. Spillet er lagt til verdensdelen Afrika, og man skal forflytte seg rundt i håp om å finne den forsvunne diamant.

IMG 2497

På veien kan man finne andre diamanter og tjene penger, eller bli angrepet av røvere og miste alt. Finner noen diamanten? Da er det første person hjem igjen - alle har fortsatt en sjanse til å vinne, så fremt det finnes visum igjen og man rekker å finne de før den forsvunne diamanten vender hjem!

Hver gang man spiller er brikkene plassert ulikt, noe som gjør at det også for voksne opprettholdes et engasjement og spenning rundt jakten. I tillegg får barna god øving i å telle og betale med penger. Spillet fungerer like bra med 2 som med 5 spillere. En klassiker av et spill!

"Rummikub"

Fra slutten av barneskolen og til man er gammel og grå er spillet “Rummikub” et fantastisk flott spill - det er enkelt å lære, og man blir bedre jo mer man spiller det. I Rummikub gjelder det å bli kvitt alle brikkene sine, og dette kan kun gjøres ved å kombinere riktige tallrekker og farger.

IMG 2501

Man kan danne kombinasjoner ut fra sine egne hemmelige brikker, men er også avhengig av å etterhvert endre på kombinasjonene alle har lagt ut på bordet. Her må man tenke, justere, ha litt flaks, og tenke litt til - husk at det alltid må være minimum 3 brikker i hver kombinasjon!

Dette spillet er skikkelig gøy, og man kan spille det på tvers av generasjoner! Min mormor bruker det både alene og sammen med familie for å “holde hodet i gang” som hun sier, og jeg lærte det i 6 klasse og har spilt det siden. Det varierer i spillelengde, og man spiller gjerne 3 runder - bestem selv om dere vil ha med timeglass for mer tidspress. Det kan spilles med bare 2, men er absolutt best om man er 3 eller 4 spillere. Selv om det handler om tall trenger man ikke være god med tall eller kunne regne i det hele tatt - det handler mer om å se mønster og løsninger!

“Carcasonne Safari”

Er man ungdom, voksen eller generelt bare glad i brettspill og vil ta steget opp fra de “vanlige hyttespillene” kan jeg virkelig anbefale “Carcasonne Safari”, “Ticket to Ride Europe” og “Kings of Tokyo”. Carcassonne finnes i mange utgaver, og er mitt absolutte favoritt “go-to”spill hvis jeg skal spille et raskt spill. Det er brikkebasert, noe som betyr at spillerne bygger brettet underveis som en del av formålet med spillet.

I versjonen Safari, som vi har på biblioteket, er man på savannen og samler poeng ved å danne og fullføre dyrestier, skogsområder, bygge vannhull og oppdage dyr og boababtrær.

IMG 2500

Man får poeng både underveis i spillet og ved opptelling til slutt, noe som gjør det spennende til siste slutt. Det perfekte spill for 2 personer!

“Ticket to Ride Europe”

Ticket to RIde finnes i mange varianter, og er også et av mine favorittspill gjennom tidene. Versjonen “Europe” som vi har på biblioteket er relativt lett å lære, og man skal fullføre togruter gjennom Europa. For å legge ned tog i sin farge må man først samle tilsvarende mengde kort i riktig farge som togstrekning viser, og plutselig skal også motstanderen i samme retning!

IMG 2499

Her gjelder det å samle riktige kort, legge ned kritiske togstrekninger i riktig tid, og klare å fullføre flest eller best ruter! Spillet har varianter innebygd i brettet ut fra hvor mange spillere man er, slik at det er gøy og spennende uansett om man er 2 eller opptil 5 spillere.

“Kings of Tokyo”

Til slutt vil jeg anbefale “Kings of Tokyo”, som er et spill som kan minne om en kombinasjon av yatzy og et slåssespill. Her er man hvert sitt monster og slåss om å bli kongen av Tokyo; det er terningbasert, og disse avgjør blant annet hvor mange liv man får, hvor mye man kan skade motstandere og hvor mye “penger” man får.

IMG 2498

Det finnes kort med spesielle evner og fordeler man kan kjøpe, og det hele er et raskt, spennende og gøyalt sci-fi-spill for opptil 6 spillere! Jo flere, desto bedre:)

Url format not supported.