Bøker om dykking og svømming

Dykking, svømming og sommervibber. Bibliotekets Eileen har noen gode boktips til deg!

Dykking Svømming

Larvik - perfekt sted for aktiviteter i vann

Er det noe vi har rikelig av i Larvik, så er det sjø og vann! En lang, flott og vakker kystlinje – og fantastiske Farris og andre fine vann for de som sverger til ferskvann.

Og det er skikkelig fascinerende å tenke på alt det som finnes under vannoverflaten og som vi ikke kan se med mindre vi foretar en reise ned i dypet….

Er du fristet til å dykke litt ned i den skjulte verdenen under vann?

Hvis du har lyst til å gjøre det fysisk, finnes det dykkerklubber i kommunen vår. Men kanskje synes du det holder å lese spennende historier fra dykkingens verden?

Dykket av Frits de Bourg

Ny bok fra Frits de Bourg! Han er litt lokal siden han bor i Sandefjord.

Dykket er hans femte roman og denne gangen tar han oss med tilbake til 1960 og til funnet av et tysk fartøy fra krigen. Det ligger på 65 meters dyp utenfor Holmestrand og er lastet med granater. Da Nicolay Wolff, som er journalist og hovedperson i de Bourg sine bøker, begynner å dykke ned til dette skipet forstår han fort at det må skjule seg noe annet der, noe som må forbli en hemmelighet.
Denne boka byr på lett sommerspenning. Den finnes som ebok i BookBites og som papirbok.

Dykket

Malstrøm av Caterina Cattaneo

Hadde hun sagt ja om hun hadde visst hva som kom til å skje? Hadde hun sagt ja om hun hadde visst om alle problemene som dukker opp i kjølvannet av, eller rettere forut for, dette dykkeroppdraget?

Og hadde hun egentlig sagt ja om hun visste hvorfor Robert stadig blir så fjern og stille?
Noe så sjeldent som ei spennende bok om dykking på vrak som er helt reelle. Ei bok du vil like selv om du ikke liker å dykke.

Malstrøm

Ei bok som har passe doser av søtt og surt, sårt og vakkert, akkurat som livet kan være. Også denne forfatteren har tilknytning til Larvik, hun har tidligere dykket med dykkerklubben i Larvik.

Skipsforlis på Vestfoldkysten: område Fuglehuk – Færder – Svenner fyr av Gudmund Olsen

Gudmund Olsen er et navn alle dykkere i distriktet kjenner. Han har skrevet Skipsforlis på Vestfoldkysten: område Fuglehuk – Færder – Svenner fyr. Om ulike kjente og mindre kjente vrak langs kysten.

Wroldsen og undertegnede gjorde flere dykk på vraket utover høsten, men det var et “nifst vrak” med gamle garn på kryss og tvers, bunnen var dekket med tykt slam som virvlet opp med den minste bevegelse, og sikten var til tider null, selv med sterkt lys kunne vi ikke se mer enn ca. en meter foran oss.

om M/S “Sam”, side 37

Han har også skrevet Historie og drama fra havets bunn og andre bøker om samme tema. Skipsforlis på Vestfoldkysten finnes som papirbok og som digitalisert bok hos Nasjonalbiblioteket.

Den femte dykkeren av Hogne Hognset

Forfatteren av denne thrilleren ble første gang kjent som forfatter i en alder av 70 år. Han hadde tidligere jobbet mange år i oljebransjen. Denne boka er på mange måter et forsvarsskrift for Nordsjødykkerne, men er også en spennende thriller med bakgrunn i en dødsulykke som ble holdt hemmelig av ren kynisme og harde økonomiske interesser og hvor kommersielle krefter får altfor sterk innflytelse oppover i statsapparatet.

Den Femte Dykkeren

Cave. Regi: Henrik Martin Dahlsbakken

Jeg tar også med filmen som kom i 2016; Cave. En real thriller og spenningsfilm om tre norske eks-soldater vil prøve å komme gjennom et uutforsket grottesystem.

Filmen fikk terningkast 5 av VG sin anmelder Jon Selås. Han sier om den:

“frydefult velkomponert, treffsikker, passe angstgivende” (VG 25. august, 2016)

Cave

Stupetårnet av Arne Hjeltnes

Om du heller vil lese om noe litt mer allment, men fortsatt vil oppholde deg i det våte element så er Stupetårn av Arne Hjeltnes både morsom og oppklarende, – om Hamars skandale-tårn. Norman Koggen er gymlærer og han elsker å stupe. Koggen har samlet inn penger til et flunka nytt stupebrett. I utgangspunktet ikke noen stor sak. Likevel – ting går helt galt.

Stupetårnet

Dette stupebrettet som skulle være en positiv ting for byens innbyggere utvikler seg til en skandale og et mareritt…. Sentralt i historien står en gymlærer, en irsk musiker, en kreativ keramiker og noen kommunalt ansatte ….

Andre titler

Nordsjødykkerne av Kristin Øye Gjerde.

• Nordsjødykkerne er en dokumentasjon av offshoredykkingen på norsk sokkel og om pionerdykkerne.

Fra dypet – Nordsjødykkernes historie av Christian Catomeris.

• Gripende fortalt dokumentar om Nordsjødykkerne og deres skjebne.