Bokanbefaling: Mannen som elsket Sibir av Roy Jacobsen og Anneliese Pitz

Fascinerende historie som tar deg med til Sibir på slutten av 1800-tallet.

Mannen Som Elsket Sommerfugler

«Sommerfuglene er mysterier, dyr som ikke skulle ha eksistert og likevel gjør det, og når man først oppdager dem, vil man aldri tvile på at de er landskapets egentlige sjel.»

(Fra Mannen som elsket Sibir av Roy Jacobsen og Annelise Pitz, side 27)

Roy Jacobsen er en av mine favorittforfattere. Og en av bøkene jeg leste i 2019 var Mannen som elsket Sibir og den har festet seg i hukommelsen. Hvorfor det?

To stikkord: Velskrevet. Fascinerende.

Den tyske naturvitenskapsmannen Fritz Dörries levde et spennende og fascinerende liv. I 1877, da han var 25 år, gikk han først til fots gjennom Japan, senere reiste han til Sibir.

Heldigvis for oss, så skrev Fritz Dörries dagbøker. Disse manuskriptene ga han til etterkommerne sine. En dag oppsøker oldebarnet til Fritz Dörries forfatter Roy Jacobsen og hans kone, lingvisten AnneLiese Pitz. Hun har med seg disse vakkert illustrerte nedtegnelsene som var skrevet i gammel gotisk språkdrakt. Tekstene blir utgangspunktet for denne fantastiske, eventyrlige og illustrerte romanen. Vi blir med natur- og kulturforskeren Fritz Dörries på hans reiser til Sibir, reiser han foretok i årne mellom 1877 og 1899. Den realistiske skildringen tar oss med inn i et Sibir, som i hvert fall for meg åpnet opp og utvidet mine tanker om dette enorme landområdet.

Vi får høre om bitende kalde vintre og får gjennom Fritz møter med ulike typer folk og kulturer. Noen barskere enn andre.  Sammen med Fritz opplever vi ikke minst en mangfoldig, vill og farlig natur.  Det er et yrende dyreliv, og nærkontakt med for eksempel bjørn, tigre, leoparder, villsvin, hjort og  ørner er dagligdags….

Historien har stort spenn – fra det voldsomme og dramatiske til det det skjøre og vakre. Som de utallige møtene med sommerfugler. Mannen som elsket Sibir er en roman for alle dere som liker å lese eventyrlige fortellinger. En bok for dere som liker å bli tatt med til andre og eksotiske steder, tider og miljøer. Så er det selvsagt en roman for dere som liker de gode naturskildringene.

Anbefales av Benedikte Gjone

Boka finnes både som papirbok og som ebok i appen BookBites.