Boktips: Becks siste sommer av Benedict Wells

Finn frem Bob Dylan - spillelista di og sett deg godt tilrette med denne herlige romanen. Perfekt sommerlektyre som blant annet tar deg med på en spesiell biltur fra Tyskland til Tyrkia

BG Og Becks Siste Sommer 2

Robert Beck nærmer seg 40 år. Etter at rockemusikerkarrieren hans fikk en brå slutt for ti år siden da han ble kastet ut av bandet Hjernespinn, har ikke livet blitt helt slik han håpet.
Hverdagen snor seg av gårde på sitt kjedelige og monotone vis. Han er en trøtt og lei musikk - og tysklærer. Robert drømmer seg tilbake til tiden som musiker, og i det hele tatt et friere liv og  en mer "rocka hverdag".

En dag skjer det en endring. Rauli, en av elevene til Robert, viser seg å være et gudebenådet musikk-talent.

Og hva gjør en desillusjonert og sliten lærer når han oppdager dette vanvittige talentet? Hva skal han gjøre med dette talentet av en ung gutt,  som skriver sanger som bare må bli gitt ut, og som spiller og synger som en gud?

Jo, Rauli skal bli hans redning bort fra det kjedelige og monotone lærerlivet han nå lever. Gjennom sin erfaring og sine kontakter fra gamle dager skal han hjelpe Rauli til å slå gjennom som den stjernen han er bestemt til å bli.

Planen hans er ganske god. Men det er noen skjær i sjøen her. Inn fra sidelinjen kommer også Roberts gamle og beste venn Charlie. En to meter lang hypokonder som plutselig trenger hjelp med å finne sin døende mor i Tyrkia.

Hvordan dette utvikler seg videre, om Rauli slår igjennom som rockemusiker, om Charlie kommer seg frem til moren i Tyrkia eller om Robert Beck finner tilbake til mer spennende og livgivende dager, - ja det får du vite om du leser denne historien. En historie proppfull av humor.
Den er spekket med musikkreferanser, blant annet har hvert kapittel tittelen sin fra en sang av Bob Dylan.
De tre litt småskrudde karakterene du treffer her er det er lett å bli sjarmert av.

Lettlest, fengende, sjarmerende og herlig underholdende.