Boktips: Den lille bokhandelen på hjørnet av Jenny Colgan

Cornelia anbefaler en herlig og søt bok som passer å ta med på sommerferien!

Kopi Av Cornelia Anbefaler

I Den lille bokhandelen på hjørnet møter vi bibliotekaren Nina som ELSKER jobben sin.

Dessverre er det sånn at det lille biblioteket hun jobber på skal legges ned. Det skal bli luksusleiligheter. Biblioteket i sentrum skal bli «en multimedial opplevelsessone, kafé og tverrsanselig opplevelse». Og bøkene skal pakkes bort....

Bøkene er livet til Nina og hun har levd sitt 29 år lange liv med nesen i en bok. Til romvenninnens store fortvilelse blir leiligheten deres nå proppfull av bøker, når Nina nå prøver å redde det hun redde kan fra biblioteket. På et litt uortodoks jobbkurs får hun ideen om å starte en mobil bokhandel hvor hun kan selge bøkene hun har reddet. Og jakten på bil fører henne til Skottland.

På ferden sin møter hun den kjekke Mark Ruffalo-kopien Marek som jobber på toget, sure og fåmælte Lennox og de tre herlige, eldre karene på puben. Kanskje det er på tide å få nesen opp av alle bøkene?

Den lille bokhandelen på hjørnet er en litt morsom og søt feelgood med god flyt, og man kan jo ikke la være å heie litt på Nina som ikke gir opp drømmen om bokhandelbilen til tross for andres meninger eller motstand. Innledningsvis gir Jenny Colgan oss også sine beste tips på hvor man kan lese; i hengekøya, på bussen, solsengen, med alle dets fordeler og ulemper. For boken handler, ifølge forfatteren:  “om å lese og om bøker, og om hvordan de to tingene kan forandre livet ditt - og alltid til det bedre, vil jeg mene”.

Anbefales av Cornelia