Boktips: Den siste viking av Johan Bojer

En folkelivsskildring og innblikk i kystkulturen vår, det er noe av det du får i denne fine romanen signert Johan Bojer

Dette er en bok som gir innblikk i det jeg vil si er en sentral del av Norges kulturelle røtter, nemlig fiskeri og kystkulturen. Selv om vi nok ikke vil kjenne oss igjen i bokens virkelighet lenger, tar jeg meg selv i å tenke flere ganger at karakterenes lynne og måten det kommuniseres på, fremdeles lever i samfunnet i dag.

Boken følger en gruppe lofotfiskere på slutten av 1800-tallet. Livet er hardt, lofotfisket er farlig, men det er også et eventyr og en mulighet til å sikre familien økonomisk.

Foto av biblioteksansatt som viser frem boka Den siste viking.

Dette er en lineær fortelling med et rolig tempo. Jeg opplever også en avstand til hendelsesforløpet, noe som gjør det til en behagelig leseopplevelse etter min mening. Selv om boken beskriver dramatiske hendelser som Trollfjordslaget, slåsskamper, storm og forlis, synes jeg bokens sterkeste øyeblikk utspiller seg når fiskerne kommer hjem. Når veldig mye blir sagt, med svært få ord.

Det er en bok for deg som er historieinteressert og som vil ha en rolig og stillegående bok en vår eller sommerkveld.

Anbefales av Audun