Boktips: O bli hos meg av Lene Ask

I denne grafiske romanen fører Lene Ask oss inn i livene til noen av de mange misjonærbarna som måtte tilbringe barneår på steder langt vekk fra foreldrene sine. I kveld (onsdag 3. mai) kan du høre Lene Ask snakke om boka si på biblioteket.

Norsk misjonshistorie går langt tilbake i tid og var en av de store folkebevegelsene i landet vårt. Lene Ask har intervjuet flere av misjonærbarna om deres oppvekst. Gjennom nakne, uttrykksfulle og tydelige tegninger kombinert med korte, innholdsmettede setninger formidles savn, sorg, omsorgssvikt og ensomhet. Teksten og de uttrykksfulle tegningen utfyller hverandre.

En av bibliotekets ansatte sitter ved et bord i bibliotekets lokaler. Hun smiler, ser inn i kameraet og viser frem bokas forside. Bak henne er det bokhyller med bøker. Foto.

Dette er en stillfaren dokumentar i tegneserieform. Lene Ask formidler her gripende vitnesbyrd fra barn som aldri fikk stemmen sin hørt. Her belyses enkeltmenneskers sårbarhet i møtet med sterke systemer der Gud, misjonskall og selve organisasjonen var styrende størrelser.

En bok for de leserne som likte Vinternoveller av Ingvild H. Rishøi og ønsker sterke, såre beretninger fra virkeligheten og fortellinger som berører.

Lene Ask har også laget boka "Kjære Rikard", - en fin grafisk roman som viser brevvekslingen mellom Rikard og faren hans som var misjonær på Madagaskar.

Anbefales av Benedikte