Boktips: Til jord skal du bli av Anders Totland

På jakt etter en morsom bok? Susanne har et boktips til deg

Den pensjonerte presten Jacob Juul bor alene på prestegården han har kjøpt ut fra Opplysningsvesenets fond.

Kona er på sykehjemmet, og kjenner ham ikke igjen lenger. Sønnen har han ikke hatt kontakt med på mange år. Han sluttet å gi lyd fra seg når det ikke var mer penger å hente. Jacob sper på pensjonen med honningproduksjon (i liten skala) og spritbrenning i betraktelig større skala.

En dag rett før jul får han en telefon fra Barnevernet som kan fortelle at Jacob er farfar til en jente på 10 år. Sønnen hans er forsvunnet, og Isabella Donnatina trenger et sted å være. Samme kveld dukker det opp to fremmede på tunet og forlanger at Jacob blar opp pengene som Junior skylder dem. Det blir starten på en blodig og brutal historie.

Bokomslag

Det høres kanskje ut som en ganske mørk kriminalroman, men denne boken er virkelig ganske morsom. Den har likhetstrekk med Fargo, hvis noen kjenner den. Totland beskriver bygdedyret med stor humor, karakterene er karikerte, men gjenkjennelige.

Jeg følger Totland på sosiale medier, og han har bedt om innspill til navn under arbeidet med romanen. Det har gjort at bl.a. bygdas bibliotekar er oppkalt etter en faktisk bibliotekar.

Jeg vet at filmrettighetene er solgt, og håper virkelig at denne boken blir filmet. Det er nordic noir/mørk humor. Den er lettlest, og veldig morsom.