Nominert til bibliotekets litteraturpris: Den dagen Nils Vik døde av Frode Grytten

Boka vant Brageprisen for beste roman i 2023. Nå er den nominert til Bibliotekets litteraturpris. Det er fortjent.

Kvart over fem om morgonen opna Nils Vik auga, og den siste dagen i livet hans tok til.

Helt siden Nils Viki var fjorten år gammel, har han arbeidet som fergemann, på Vestlandet et sted. Nå er han gammel og enkemann. Det er stille og ensomt i hjemme hans, og når vi kommer inn i historien har Nils bestemt seg for at denne dagen skal bli hans siste dag. Og vi som lesere blir med når han nå legger ut på sin siste tur med båten.

Det blir en forunderlig seilas. Båten holder stø kurs, men tankene til Nils vandrer. Det er mange passasjerer som Nils har fraktet i båten sin opp gjennom årene.

Bokstabel som viser de ti nominerte bøkene til Bibliotekets litteraturpris. Øverst på stabelen står boka Den dagen Nils Vik døde. Foto.

Blant andre presten, jordmora, unge kvinner som skal til sykehuset for ta abort eller kvinner som skal føde. Mange av disse menneskene er, som nå også kona hans og hunden Luna som han var så glad i, nå døde. Men på denne reisen, ja så blir de liksom levende for ham igjen.

Dette synes jeg var en helt nydelig historie. Den er litt trist, i hvert fall fylt av vemod og livsalvor. Med et nøkternt, presist og poetisk språk, men også tørr humor, skriver Frode Grytten her om levd liv, en hverdag levd tett på vann, vær og vind. Og midt i dette, egentlig barske miljøet vi befinner oss i, blir vi kjent med Nils, - en mann å bli glad i. Stillferdig, rolig, ettertenksom, øm og stødig. En mann som elsket den enkle hverdagen, med folka han hadde rundt seg, båten, hunden og kona.

Anbefales av Benedikte