Nominert til bibliotekets litteraturpris: Eg et før eg kjem av Kari Anne Bye

Kine anbefaler deg å lese diktene til debutant Kari Anne Bye

Når du mister jobben og kjæresten, og hunden din dør. Alt på en gang. Og du føler deg uelsket og ensom. Da er Tinder en venn i nøden. Og et tidsfordriv. Sveip til høyre, sveip til venstre.

Dette er en diktsamling om en kvinne som leter etter å bli elsket, søker nærhet og bekreftelser. Diktene er full av følelser som sorg, savn, ensomhet, forelskelse, håpløshet, tomhet og redsel. Redselen for å ikke være som alle de andre når man har blitt 35 år, med barnevogn og fast jobb. Redselen for å gjøre feil i NAV-skjemaene, selv for 7 års universitetsutdanning.

En av bibliotekets ansatte viser frem boka Eg et før eg kjem. Hun har mørkt hår i hestehale, ensfarget, hvit t-skjorte og hun smiler. På veggen bak henne er det et bilde av en skog. Foto. Logoen til bibliotekets litteraturpris er satt oppå bildet øverst i høyre hjørne.

Men så kommer humoren inn i dikta og løsner på hennes litt grå Tinder-hverdag:

“...I ettertid såg ho at ho kanskje hadde lagt for mykje lagnad på eit dødeleg menneske i skinnyjeans”

Jeg likte godt disse dikta; hvordan samlingen var bygget opp, og det sorgmuntre, fine og komiske om dating og desperasjon, og livet rett og slett.

Anbefalt av Kine

“Det var ikkje tvil. Denne menneskehannen kunne forsørje ei hoe. Sjå! Han held ein fisk”