Nominert til bibliotekets litteraturpris: Eg får aldri sjå verda igjen av Ahmet Altan

“Eg skriv dette frå ei fengselscelle. Men eg er ikkje i fengsel. Eg er ein forfattar.”

Ahmet Altan er en kjent, tyrkisk forfatter og journalist. Flere av bøkene hans er oversatt til mange språk, men i hjemlandet er han underlagt sensur. Denne boka skrev han mens han satt fengslet, og den er dessverre fortsatt høyst aktuell. Recep Tayyip Erdoğan har nylig vunnet valget i Tyrkia igjen, og det ser ikke lyst ut for dissidenter og for ytringsfriheten.

Etter et kuppforsøk sommeren 2016 gikk Erdoğan til angrep på den frie presse. I tiden etterpå ble Ahmet Altan arrestert, og våren 2018 fikk han en livstidsdom som senere ble omgjort. 14.04.21 ble han løslatt, men i flere år satt han innesperret i Silivri, et fengsel som ligger i utkanten av Istanbul. Der fikk han kun ta imot besøk av advokaten sin og den nærmeste familien. Boka Eg får aldri sjå verda igjen ble smuglet ut fra fengselet.

Bibliotekets ansatte, Helga, står foran en brun vegg, hun holder boka Eg får aldri sjå verda igjen i hendene. Foto.

Eg skriv dette frå ei fengselscelle. Men eg er ikkje i fengsel. Eg er ein forfattarar

Evnen til å kunne forflytte seg via tanken hjalp Altan til å overleve frihetsberøvelsen. I den stillferdige, men vakre boka si går han i dialog med andre forfatteres verker, og han skriver klokt om religion, politikk og filosofi. Om døden, kjærligheten og litteraturens kraft, og om kampen for menneskeverdet.

Gunvald Andreas Ims har oversatt boka fra tyrkisk til nynorsk.

Anbefalt av Helga