Nominert til bibliotekets litteraturpris: Jeg vil våkne til verden av Karoline Brændjord

Dette er forfatterens første diktsamling. Nå er boka nominert som en av ti bøker til Bibliotekets litteraturpris.

Karoline Brændjord er født i 1990 og bosatt i Oslo. Hun har gått på Skrivekunst-akademiet i Hordaland, og dette er hennes første diktsamling. Hovedtemaet i denne samlingen er alvorlig. Det handler om selvmord, men boka oppleves likevel ikke som tung og mørk.

Diktets jeg er en datter som har mistet moren sin. Moren har tatt livet av seg, og datteren sitter alene igjen med sorgen og savnet. Moren har valgt bort livet, men datteren vil leve! Hun trenger derfor å forsone seg med at moren er borte for alltid og finne en ny måte å være i verden på.

En bokstabel som viser de ti nominerte bøkene til bibliotekets litteraturpris. På toppen står boka "Jeg vil våkne til verden"

Hvordan  kan hun stake ut en vei videre etter å ha blitt forlatt? Det er trøst å finne i naturen, og Brændjord lar naturen være sterkt til stede i diktene. Vind og vann, fugler og dyr, blomster og gress. Moren har på en måte blitt en del av naturen.

Selve tittelen kan tolkes som en protest mot døden: Jeg vil våkne til verden. Døden blir av og til omtalt som den evige søvn, mens det å være våken er det samme som å være i live. Og det finnes en livskraft og optimisme i diktene, til tross for det dystre temaet. Håp og forsoning gjør at opplevelsen av tap og sorg blir lettere å bære.

Jeg vil våkne til verden består av 56 dikt. I enkelte av diktene henvender datteren seg direkte til moren, i andre omtales moren som hun. Diktene varierer i lengde. Noen dikt består kun av få verselinjer, andre har flere strofer. Forfatteren veksler mellom å ha tittel på diktene eller ikke. Det første diktet heter Lykt. Der sammenlikner diktets jeg seg med en lykt, og en lykt er et fint symbol for lyset som seirer over mørket, for livet som overvinner døden.

Det har vært mye fokus på psykisk helse de siste årene. Jeg vil våkne til verden ble utgitt på Kolon forlag i 2020, og det året tok så mange som 639 mennesker i Norge sitt eget liv. Enda flere mangler en av sine kjære. Diktboka kan være til hjelp for de som har mistet noen i selvmord, men den er verdt å lese for alle som liker å lese dikt som berører.

Brændjord fikk mye oppmerksomhet og veldig gode anmeldelser da Jeg vil våkne til verden kom ut, og det er fortjent! Forfatteren mottok både Tarjei Vesaas´ debutantpris og Kritikerprisen for utgivelsen.

Anbefales av Helga

Bli med på å stemme frem dine favoritter blant de ti nominerte bøkene
Gi din stemme innen 22. september