Nominert til bibliotekets litteraturpris: Mine bilder av Sverre Bjertnæs

Billedkunstner Sverre Bjertnæs fikk tidlig en drøm om å bli kunstner. Her skriver han sterkt om livet med kunst og et problematisk forhold til alkohol.

Sverre Bjertnæs samler på to ting, kunst fra kunstnere han beundrer, og opphold på avrusningsklinikker. Nå, som han har vært edru i mange år, har han skrevet denne samlingen av tekster, der hver tekst handler om ett maleri og kunstneren som har malt det. Mange av kunstnerne kjenner han personlig, for eksempel hans gamle læremester Odd Nerdrum.

Samtidig forteller han sterkt og innsiktsfullt både om sin vei inn i sitt eget kunstenerskap og veien inn i, og ut av misbruk.

(tekst hentet fra Bibliotekets litteraturpris)

Nærbilde av boka Mine bilder. Ved siden av boka ligger et bokmerke og bak boka skimtes bibliotekslokalet med en bokhylle  full av bøker. Foto