Nominert til bibliotekets litteraturpris: Vonde blomar av Gunnhild Øyehaug

La deg overraske av Gunnhild Øyehaugs kreative, rare og morsomme noveller!

Gunnhild Øyehaug har gitt ut både lyrikk, essays, en roman og flere novellesamlinger, i tillegg til å undervise ved Skrivekunsakademiet i Hordaland. Hun har en frodig fantasi, overraskende og originale vendinger og sin egen skrivestil. Realisme blandes med surrealisme, og i Øyehaugs noveller virker det som om alt kan skje.

Vonde blomar består av 25 korte noveller. Det er mye humor i dem, selv om de kan være samfunnskritiske eller handle om vanskelige følelser eller usunne relasjoner. Flere av karakterene ønsker forandring, men er det mulig? Hva er virkelig, og hva er bare et mareritt? Fugler, fisker og dyr dukker stadig opp. Det samme gjør døde personer.

I noen av novellene kommenterer eller kritiserer fortellerstemmen handlingen i en av de andre novellene. Flere noveller har sitat fra forfattere som Virginia Woolf, Inger Christiansen og vår egen Olav H. Hauge.

Portrettbilde av biblioteksansatte Helga. Hun står foran en vegg, har småblomstrete kjole, briller og smiler mens hun viser frem boka  Vonde blomar.
foto: Larvik bibliotek

Selve tittelen er hentet fra “Les fleurs du mal” av Charles Baudelaire, og jammen dukker det ikke opp et portrett av ham i boka også.

Anbefalt av Helga