1. juni starter årets Sommerles!

Sommerles er en nasjonal, digital lesekampanje i regi av bibliotekene, der målet er at flest mulig barn i 1.-7. trinn skal lese mest mulig i løpet av sommerferien!

Sommerles.no bruker elementer fra digitale spill for å motivere til lesing. I 2023 deltok over 166 000 leseglade barn i hele Norge. Her i Larvik hadde vi mer enn 1200 deltagere, og i år ønsker vi oss enda flere!

Hva er Sommerles.no?

• En nasjonal, digital lesekampanje i regi av folkebibliotekene i hele landet, som varer fra 1. juni - 31. august
  •  Alle elever i 1. - 7. klasse kan delta, også de som skal begynne i 1. klasse til høsten og de som går ut av 7. klasse ved kampanjestart.
  • Sommerles.no er i utgangspunktet en digital kampanje, men det er også mulig å få lesekort på biblioteket og delta analogt. På nettsiden kan barna samle poeng for hver side de leser, se hva venner leser og skaffe seg digitale trofeer som de kan samle på. De kan også følge en spesialskrevet fortelling av forfatter Mari Moen Holsve, og svare på oppgaver i tilknytning til den.
  • Barna blir belønnet for innsatsen med digitale trofeer på profilen sin, og med fysiske premier som de kan hente på biblioteket.
  • Sommerles er for alle, både superlesere, middels gode lesere og de som trenger hjelp eller er i ferd med å lære seg å lese. De må ikke lese selv, men kan velge å bli lest for eller høre på lydbøker.

Det er selvfølgelig gratis å delta på sommerles.no! Bli med da vel!
Astrid fra sommerles.no. Jenta har langt rødt hår i to fletter og har på seg grønn snekkerbukse og rødbrun genser. Hun står med hendene i siden i en litt tøff postitur. Tegning
Astrid
Asbjørn fra sommerles.no. Han har mørkt hår og har på seg blå bukser, lys t-skjorte og blå jakke. Han står med hendene foran brystet og er tøff å se på. Tegning
Asbjørn