Biblioteket har flere tjenester rettet direkte mot seniorer

Larvik bibliotek er et møtested for folk i alle aldre. I tillegg til vårt flotte bibliotektilbud med et rikt innhold av kunnskap og underholdning, byr vi på noen aktiviteter og tjenester som passer spesielt godt for byens seniorer.

Vi har egen kafé der du kan sette deg ned med dagens aviser, lese et av våre mange tidsskrifter, kose deg med strikketøyet ditt, lese en bok, møte andre eller rett og slett bare nyte en god kopp kaffe.

Vi har mange fine sitteplasser i hele biblioteket, og du er hjertelig velkommen til å sette deg ned hos oss

Design Uten Navn (5)

Frivilligkafé hver fredag fra 12 til 14

Hver fredag er det en egen gratis kafé på biblioteket, i vår avdeling “Lågen”. Kom og møt andre seniorer og få enkel servering og underholdning (quiz, opplesning, sang og musikk eller annet)

Ingen påmelding, her er det bare å komme.

Arrangør er Frivilligsentralen.

Abi Howard Cd8rhvdern0 Unsplash

Datahjelp og “Digital festival”

I samarbeid med Seniornett Larvik har vi et gratis tilbud til den som trenger hjelp med bruk av digitale tjenester. Hver onsdag fra kl 10 til 12 er Seniornett Larvik tilstede i vår kafé og tilbyr hjelp med bruk av mobil, nettbrett og pc.

En hyggelig gjeng som trives med å hjelpe hverandre. De er lette å spørre, og deler villig av sin erfaring.

Datahjelp

Hver høst arrangerer vi Digital festival sammen med Seniornett Larvik. Da byr vi på en hel dag med inspirasjon innenfor det digitale feltet, og koser oss sammen med kaffe og enkel servering. Det pleier å være veldig hyggelig, og ikke minst lærerikt å delta på denne dagen. Og det er selvfølgelig gratis.

Ukas påfyll

På onsdager fra kl 12 til ca 1245 byr vi på “Ukas påfyll”. Dette kan være alt fra et lite foredrag om et tema, en boksnakk, en quiz eller noe annet underholdene. Vi legger ut informasjon på våre nettsider i forkant.

Her er alle velkommen, og ta gjerne med deg matpakken din og spis lunsj hos oss. Eller kjøp deg noe godt i den flotte kaféen vår. Påfyllet passer for alle voksne.

Boksnakk 2022 01 18T151706.208

Boken kommer

Dette er et tilbud til de som ikke har anledning til å komme til biblioteket selv. Vår egen oppsøkende tjeneste.

Vi plukker bøker til låneren ut ifra interesseområder m.m slik at utvalget skal passe den enkelte best mulig. Ca. fem ganger i året kommer vi hjem til deg med bøker.

Siv Med Bøker

Ta kontakt med Siv E. Hansen på tlf 33 17 10 50 eller e-post larvik.bibliotek@larvik.kommune.no hvis du ønsker tjenesten "Boken kommer".

Leseombud

Leseombud er frivillige som leser høyt for dem som ikke kan lese selv. Men det å være et leseombud er også så mye mer. Du er en historieforteller og gledesspreder, et lyspunkt i hverdagen og en som tar med lytteren ut i verden.

Over tusen leseombud er tilknyttet bibliotek i Norge. Her i Larvik har vi to leseombud som er aktive rundt på eldresentre i kommunen. Vi ønsker oss flere!

Joel Muniz B8qiaoekcfu Unsplash

Er dette noe for deg eller noen du kjenner?

For mer informasjon ta kontakt med Siv E. Hansen på tlf 33 17 10 50 eller e-post larvik.bibliotek@larvik.kommune.no