Bibliotekets litteraturpris 2022 - vinneren er kåret!

Vi gratulerer Steffen Kverneland som den første vinneren av Bibliotekets litteraturpris!

Design Uten Navn 2022 12 01T143920.242

En frivillig død av Steffen Kverneland

Steffen Kverneland sin tegneserieroman En frivillig død er stemt fram som folkets og juryens vinner av Bibliotekets litteraturpris 2022. I denne helt nye litteraturprisen som vil deles ut hvert år, var i alt 10 bøker nominert.

En frivillig død er en selvbiografisk historie, der Kverneland forteller om oppvekst hjemme i Haugesund. Forholdet til faren og farens selvmord står sentralt i denne skildringen. Gjennom  en kombinasjon av tekst, intense og vakre tegninger i svart/hvitt og farger, samt egne familiefotografier fortelles denne utrolig sterke historien. En frivillig død rommer det dypeste alvor, men også humor og varme. Og Kverneland formidler et portrett av en far berører.

Prisen ble delt ut på Bærum bibliotek 30. november. Her kan du se prisutdelingen og høre et intervju med Steffen Kverneland.

De nominerte til Bibliotekets litteraturpris 2022

Malin C. M. Rønning: Skabelon (2020)

Vigdis Hjorth: Er mor død (2020)

Maria Navarro Skaranger: Emily Forever (2021)