Fanfiction med Mari Moen Holsve

3 dager med lærdom, trolldom, skrivetips og trylletriks. Forrige uke holdt biblioteket i regi av sommerskolen et skrivekurs i fanfiction, hvor både deltakere og forfatter/kursholder var veldig fornøyde.

Kursholderen var Mari Moen Holsve, som i tillegg til å være en av Sommerles-forfatterne, også har utgitt mange fantasybøker for barn og ungdom og elsker fanfiction. På kurset deltok 6 flotte jenter fra sjette til niende klasse, flere med en forfatterdrøm i magen.

På kursets 3 dager lærte de om hva fanfiction er, og hvordan utforme sin egen fanfiction. Hvilket univers skal man bruke? Hvem er hovedpersonene? Er det en one-shot-historie eller serie? Hva skal til for å få karakterer og historien fremover? Hvordan bygge opp spenningen? Hva er en bra avslutning?

Mari forteller at de har kombinert dagene med både refleksjon, faglig læring, høytlesning, eksempler og skriveøkter. De oppsummerte med en kahoot.

Deltakerne valgte selv hvor mye de ville dele i fellesskap. Mari har også tilbudt dem å kontakte henne i etterkant av kurset for feedback på det de har eller kommer til å skrive i fremtiden.

Hun utstråler engasjement og vennlighet, og det er ikke rart deltakerne ønsket at hele kurset skulle vare lengre!

Det var vanskelig å bevege historien fremover.

Andre tilbakemeldinger fra jentegjengen var at de lærte mye, blant annet hvordan bygge opp spenningen i historien, og at man må være tålmodig og kreativ. Det vanskeligste var å få historien til å bevege seg fremover synes noen, og det bekrefter Mari at det ofte kan være. De satte også pris på at de kunne få skrive fra det universet de ville. Her var det blant annet flere som skrev fra Harry Potter-universet. Det var også en kul crossover-variant med flere Disney-karakterer plassert i Larvik.

Biblioteket er inspirert, stolte og glade for å kunne tilby kule og lærerike aktiviteter med fysisk oppmøte igjen!

Jeg lærte å være tålmodig og kreativ

Jeg lærte hvordan jeg bygger opp spenningen

Hele kurset skulle vært lengre