KIMEN: Nordisk fokus på høstens litteraturfest

November nærmer seg med stormskritt, og vi har startet nedtellingen til Kimen litteraturfestival 2023. Vi håper du blir med oss, og holder av 8. – 12. november til det som blir en litteraturfest for store og små flere steder i Vestfold og Telemark.

Festivalarrangementer i mange kommuner

Bølgen kulturhus i Larvik er festivalens hovedbase også i år, men det blir dessuten festivalarrangementer i Skien, Rjukan, Vinje, Porsgrunn og Sandefjord i regi av bibliotekene der. Dette året samarbeider Kimen litteraturfestival med Rjukan litteraturfestival, som går av stabelen  10. – 11. november.  Kim Leine og Jan Kjærstad er blant forfatternavnene som står på plakaten for Rjukan.

Årets åpningsforestilling blir på Bølgen kulturhus med Mona B. Riise som konferansier. Utdeling av Vestfold og Telemarks litteraturpris blir blant høydepunktene, samt møte med Kimens festivalforfatter Kim Leine. I tillegg til Leine, får publikum møte komiker og forfatter Zahid Ali, slampoet Marija Bliznac og Hans Olav Lahlum. Fylkesordfører Terje Riis-Johansen åpner festivalen offisielt.

Punktum for festivalen settes med Frode Grytten Beat Band søndag kveld på Bølgen. Ved å kombinere poesi og litteratur med en sjelden musikkglede treffer Frode Grytten Beat Band en helt spesiell nerve, der musikkens inderlighet blandes med anekdoter, dikt, fortellinger og minner. Bandet beskrives som en poetisk og musikalsk eksplosjon på scenen.

Nordisk litteratur, ytringsfrihet og mangfold

Festivalsjef Aase Wivestad garanterer for varierte litteraturopplevelser, med bokbad, foredrag, musikkforestillinger og barnearrangementer. Programmet byr på 43 programposter i uke 45. Den nordiske litteraturen vil få et spesielt fokus i år når det gjelder programmet for voksne. I den forbindelse gleder vi oss over at Naja Marie Aidt tar turen til oss fra Danmark, i likhet med festivalforfatter Kim Leine. Det vil også bli forestillinger som tar for seg den nordiske litteraturen.

Barn og unge

Kimen vil også ha arrangementer for barn og unge.  Vinjesenteret/Nynorsk kultursentrum samarbeider med Kimen om arrangement for mellomtrinnet i forkant av festivalen, hvor forteller Charlotte Øster tar for seg ulike bøker på nynorsk for barn og unge. De gjennomgående temaene er universelle, men med et spesielt fokus rundt kjønn og stereotyper og barns oppfatninger rundt dette. Forestillingen vises i Tokke, Kviteseid, Seljord, Flatdal, Åmot, Edland og Fyresdal.

Bibliotek-Karen tar turen til Larvik bibliotek lørdag formiddag mens festivalen pågår. Fredag 10. november er hun å finne på Bølgen kulturhus.
I tillegg til litteratur, vil det også bli servert barnekonserter som Rasmus og verdens beste band i samarbeid med Bølgen kulturhus og Kulturnatta i Larvik.

Vi gleder oss til november, og ser fram til å arrangere 52 programposter i festivaluke 45 og 9 programposter i Vest-Telemark i uke 42!

Hilsen fra Festivalsjef Aase Wivestad

Dette skjer på Larvik bibliotek i regi av KIMEN

Torsdag 9. oktober kl. 18:

Egne steder med Kristin Valla. Forfatteren i samtale med Mona B. Riise.
Gratis billett.

Fredag 10. oktober kl. 18:

Dansk power - møte Naja Marie Aidt. Forfatteren samtaler med Helga Lilleland
Gratis billett.

Lørdag 11. oktober kl. 11:

Barneforestilling. Bibliotek-Karens bibliotek.

Passer for 3-7 år. Begrenset antall billetter. Gratis billett til barna må hentes for garantert plass. .
Maks 1 voksen per barn. Voksne skal ikke ha egen billett.

Kristin Valla Kimen
Naja M Aidt
Bibliitek-Karen og alle hennes bokstabler. Foto