Oppvekst nå!

Hvordan er det å vokse opp nå? Eileen gir deg tips til barne - og ungdomsbøker som sier noe om det.

Lesetips Fra Eileen Om Å Vokse Opp Nå

Ofte, når det er snakk om oppvekst, skjeler vi tilbake i tid. Jeg tenker at hvordan barn og unge har det akkurat nå er enda mer viktig, selv om vi bør kjenne historien vår.
Jeg har gjort et forsøk på å finne noen bøker som tar for seg ulike sider ved det å vokse opp nå. Psykisk helse, å ha to hjem, legning, født i feil kropp, miljø og natur, mobbing, skjermbruk, det å bli forelsket og det å ha to kulturer. Bøkene har alvorlige temaer, men mange er skrevet på en lett, og iblant også humoristisk, måte.

Mobbing og ensomhet

Bare Victor! - Victor Sotberg og Erik Eikehaug

Jeg har følt meg ensom, og jeg har følt meg mislykka. Jeg har gruet meg til å gå på skolen. Altfor ofte har jeg vært redd. Og jeg har vært skikkelig forvirra over hvem jeg egentlig er

Victor står fram med sin historie, sin usikkerhet og forvirring. Og andres forventning. Som mange andre søkte han tilflukt et annet sted, for Victor ble det i gaming-verdenen, hvor han kunne være superhelt for ei stund.

Design Uten Navn 2021 08 04T134426.776

Flere boktips om det å være utenfor, å bli angrepet, og ha det tøft:

Skilsmissebarn og om å ha to hjem

Olivias liv – annenhver uke av Heidi Linde

Mange barn har to hjem og lever annenhver uke hos Mamma og Pappa. De får gjerne en utvidet familie i tillegg, sånn som Olivia. Når hun er hos Mamma er det ganske kaotisk med fire gutter som Bjørn, mammas kjæreste, er faren til.

Design Uten Navn 2021 08 04T135916.768

Hos Pappa er det bare Olivia, Pappa og pappas kjæreste, Louisa. Der er alt ryddig og rolig. Selv om Olivia kan bli litt lei av å pakke sekken når hun skal flytte, så er det også mange bra ting med å leve som henne. Boka er morsom og handler også om skolen og venner.

Flere boktips:

Psykisk helse

Lucas Jackson av Karin Kinge Lindboe

Faren til Lucas sliter. I noen perioder er alt fint, men så er han like sliten igjen, ligger bare i senga, stiller ikke opp for hverken Lucas eller seg selv. Når det går lenge uten at læreren til Lucas får kontakt, kommer hun bare på besøk. Det er ikke bra. Eller er det det?

Design Uten Navn 2021 08 04T142209.951

Selv om Pappa lover å få alt på stell blir Lucas livredd da han ringer hjem i friminuttet og ikke får svar. Han løper hjem og finner faren livløs. Heldigvis er Lucas kvikk til å ringe 113 og både han og faren får hjelp. Det er i de tøffeste situasjonene det er ekstra godt å ha en god venn, en super lærer og kanskje et kjæledyr.

Andre aktuelle bøker:

Forelska! – fint og litt vanskelig

Fra du så meg av Eldrid Johansen

Forelskelse og kjærlighet, rosa skyer og hjertebank, eller fortvilelse og sjalusi, usikkerhet og håp. Hva når du blir forelska i læreren og han allerede er gift? Les Fra du så meg av Eldrid Johansen.

Andre bøker om forelskelse er:

Design Uten Navn 2021 08 04T150149.964

Å ha følelser for noen av samme kjønn

Det hadde vært så mye enklere, for de fleste, om de ble forelsket i noen andre og ikke i en eller ei av samme kjønn. Fortsatt blir folk truet rundt omkring i verden, også i Norge, pga legning.

Aktuelle bøker:

Design Uten Navn 2021 08 05T090922.530

Bøker om å være født i feil kropp

Noen er tidlig åpne om hvem de er, de vet det, andre er usikre og prøver å skjule det på alle måter. Det er ikke alltid det er så lett og iblant kan det være tøft å bli avslørt.

Flere bøker om dette temaet:

Design Uten Navn 2021 08 05T092315.301

Miljø og naturvern

Vi kommer jo ikke utenom miljø når jeg skal finne bøker om Oppvekst nå. Anne Sverdrup-Thygeson skriver lett og forståelig om miljø og sammenheng mellom artene.

Aktuelle bøker:

Design Uten Navn 2021 08 05T094246.807

Vi kan ønske oss flere gode, oppdaterte bøker for barn og unge om klima, miljø, plast og alle utfordringene knyttet til disse livsviktige temaene.

Nettbruk

Nettbruk er en stor del av dagens oppvekst. Det er likevel få bøker om temaet og de som er blir veldig fort utdatert.

Nettvett med Johannes – bli smart på internett av Johannes Slettedal er vel den eneste jeg vil nevne.

Design Uten Navn 2021 08 05T095231.348

Med røtter i et annet land

Hør`a dagbok av Amina Sewell

Her har forfatteren laget både alvor og humor av språklige misforståelser, uregjerlig hår og dysleksi. Med en hovedperson som Nancy går det helt fint, for den jenta ser lyst på livet og er helt klar på at hun en dag vil bli en stor hip-hop-stjerne!

Design Uten Navn 2021 08 05T100550.518

Hør her`a av Gulraiz Sharif

Denne er, til tider, hysterisk morsom roman med mye alvor i seg. Det er mye rart å vise onkel, som er på besøk fra Pakistan, når de tar runden i Oslos parker og gater.

Third culture kids : å vokse opp mellom kulturer. Aon Raza Naqvi (red.)

I denne boka møter vi unge som forteller om å vokse opp mellom to kulturer.

The Urban Legend av Josef Yohannes

Dette er tegneserier med en svart superhelt. Det er mange kjente fjes som har bedt pent om å bli skrevet inn i historiene hans.