Snakk om økonomi. Gratis kurs!

Vi alle har en økonomi som påvirker livene våre og valgene vi tar.

Gjesteskribenter: Per-Christian Furumo og Agnese Vetra

Bekymringer om økonomi kan gi negative konsekvenser for helsen vår, og gjøre det vanskelig å ha fokus på andre viktige ting i livet.

Det å skaffe seg en oversikt over egen økonomi, vil for de aller fleste, gi en økt opplevelse av kontroll og gjøre oss i stand til å ta bedre valg. Har man ikke oversikt er det lett å føle at situasjonen er mer håpløs enn den egentlig er.

Vi, Agnese og Per-Christian, er gjeldsrådgivere på Nav Larvik og er opptatt at det skal bli mer vanlig å snakke om egen økonomi. Vi møter mange som ikke ønsker å snakke med sine nærmeste om hverdagsøkonomien eller økonomiske problemer, fordi man er engstelig for hva slags reaksjoner man får, og om relasjonene til dem man er glad i endrer seg. Hvis man har mer gjeld enn man klarer å håndtere, eller at man ikke får pengene til å strekke til, så er det en vanskelig situasjon å stå i helt alene. Selv om man ikke kan vite hvordan andre reagerer, så tror vi at tilbakemeldingene ofte er mye bedre enn det man forestiller seg. Vi oppfordrer alle til å snakke mer sammen om økonomi med sine kjære og nære.

Vi skal holde et kurs i hverdagsøkonomi på biblioteket den 16. juni. Les mer om dette lenger ned i artikkelen og meld deg på!

Boktips

Først vil vi presentere våre beste boktips innenfor personlig økonomi:

Lommeboka; i hverdag og krise – Guro S. Eriksrud og Arman Vestad

Denne boken er for deg som opplever økonomiske utfordringer. Den tar for seg hvorfor det er viktig å ha et bevisst forhold til egen økonomi, hva du konkret kan gjøre og hvordan du kan klare å gjennomføre målene du har satt deg. Boken er oversiktlig og enkel og må ikke leses fra A til Å, men kan også brukes som et oppslagsverk.

Lommeboka

Fattig student på egne bein: håndbok for studenter og andre nybegynnere i voksenlivet - Karen Elene Thorsen

En bok for studenter og unge voksne. Den tar for seg utfordringer når du skal stå på egne bein, som for eksempel økonomi, bo for seg selv, etablere gode vaner og mange andre ting. En lettlest bok som gir konkrete råd på en oversiktlig måte.

Fattig Student

Pengeplanen: syv steg til en god familieøkonomi – Lene Drange og Tore L. Hauge

En bok til familier. Her finner man mange gode tips og råd på hvorfor er det viktig at begge parter i et forhold er bevist på familieøkonomi og ha eierskap til det, og hvordan kan begge parter samarbeide slik at familie klarer å gå gjennom vanskelige tider på best mulig måte.

Pengeplanen

Pengesnakk: slik sparer du deg lykkelig – Lise Vermelid Kristoffersen

Denne boken er for deg som ønsker å få mer ut av din økonomi. Er du opptatt av sparing eller ønsker å bli det, kan denne boken hjelpe deg på vei. Forfatteren har også en egen blogg med mange gode innlegg og videoer på hvordan man kan bruke pengene sine bedre, se pengesnakk.no.

Pengesnakk

Økonomisk rådgivning i Larvik

Larvik kommune tilbyr økonomisk rådgivning for alle innbyggere i kommunen. Tilbudet er gratis, og det inneholder rådgivning tilpasset din situasjon.

Du kan få hjelpe til å:
• skaffe en god oversikt over din økonomi.
• se på muligheter for å øke inntekter og redusere utgifter.
• håndtere hverdagsøkonomien.
• finne løsninger på et gjeldsproblem.

For at du skal få et best mulig utbytte av rådgivningen, så forventes det at du bidrar på best mulig måte for å bedre din egen økonomiske situasjon.

Tjenesten dekker ikke investeringsrådgivning eller rådgivning for bedrifter og egen næring.

Ikke vent med å ta kontakt, dersom du har utfordringer med din egen økonomi. Ønsker du å bestille time for økonomisk rådgivning, ta kontakt med Nav på 5555 3333. Hvis du heller ønsker å snakke om din økonomi med noen på telefon, så tar du kontakt med Nav sin økonomirådstelefon på 5555 3339.

Du finner også mye relevant informasjon på NAVs nettside om økonomi og gjeld.

Kurset i hverdagsøkonomi

Vi tilbyr et fysisk kurs i hverdagsøkonomi torsdag 16. juni kl. 17.00 til 19.00 på Larvik bibliotek.
Det skal gjennomgås flere temaer innenfor hverdagsøkonomi, som f.eks. viktigheten av mål og motivasjon, å skaffe oversikt over egen økonomi og planlegging (budsjett), nettbank, automatisering og kort om gjeld.
Kurset skal gi deg råd og motivasjon slik at du kan bruke pengene dine på en smartere måte. Det handler om å flytte penger til det som betyr mest for deg, slik at du får mer trygghet, glede og opplevelser.

Kurset passer for deg som:
• ønsker å få mer ut av pengene dine.
• ikke vet helt hvor pengene blir av.
• ønsker en smartere måte å styre økonomien din.