Yogadagen

Mandag 21. juni er den internasjonale yogadagen, og dette må også vi på biblioteket markere. Yoga er en gammel fysisk, mental og åndelig praksis som oppsto for flere tusen år siden - og handler om å forene kropp og bevissthet.

Den internasjonale yogadagen ble lagt til 21.juni av FN i 2015, og det er den lengste dagen på nordlig halvkule.

Målet er å øke bevisstheten og synliggjøre fordelene med en yogapraksis. Det er stadig flere som praktiserer yoga jevnlig, både helt på egen hånd, i studioer eller som en del av treningsregimet for å bedre egne prestasjoner innen andre idretter eller arbeidsgrupper.

Det finnes en rekke ulike former for yoga, som for eksempel Ashtanga, Hatha og Yin. Yoga og meditasjon hører sammen og kombineres ofte i enhver praksis.

I år går mange av distriktets yogastudioer sammen om å feire den internasjonale yogadagen, blant annet med en stor, gratis utendørssamling i en av Tønsbergs parker. Er du interessert i å teste ut yoga på egenhånd har biblioteket mange fine bøker, og Larvik har gode studioer som tilbyr yoga for alle og enhver.